Table of Contents Table of Contents
Next Page  22-23 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 22-23 / 68 Previous Page
Page Background

22

אופרה

www.israel-opera.co.il ש

עות ביממה

24

או

03-6927777

רכישת כרטיסים

לה גאזטה

למה אנחנו כל כך אוהבים

את האופרות הקומיות של

רוסיני?

הסיפור מוכר וידוע: גיבורה רבת חן

שמתאהבת בגבר הלא נכון (בדרך כלל חסר

כל) בעוד אביה מנסה למצוא לה שידוך הולם

יותר. באופרות האיטלקיות הדרמטיות זה

בדרך כלל מסתיים בטרגדיה איומה. אבל

. רוסיני (בדומה למוצרט

לה גאזטה

לא כך ב

לפניו) "מנצל" את האופרות הקומיות שלו

כדי לקרוא תיגר על היסודות הדרמטיים של

האופרות הטראגיות וכך מערער בעקיפין

על מוסכמות חברתיות, מגדריות ופוליטיות.

באופרות הקומיות מאפשרים לעצמם רוסיני

והליברטיסטים שלו לתת דרור למה שאסור, למה שלא מקובל, תוך כדי שהם מלגלגים על סיפורי אהבה

גרנדיוזיים, גברים מנופחי אגו, נשים כנועות ומאהבים חסרי אונים.

, פומפוניו מחפש בעל רב ממון עבור בתו ליזטה, על ידי פרסום מודעת היכרויות בעיתון.

לה גאזטה

ב

ליזטה מתאהבת כמובן בגבר הכי פחות מתאים בעיני אביה ומכאן אנו עדים לניסיונותיהם המשעשעים

(והמניפולטיביים) של בני הזוג הצעיר להערים על פומפוניו בכדי להתחתן. ההצלחה שלהם בסופה של האופרה,

מהווה קתרזיס של ממש עבור הקהל שרגיל לכאוב את כאבה של הגיבורה שלא מצליחה לממש את אהבתה.

לאורך האופרה כולה הקהל נהנה לצפות בליזטה ובעיקר באהובה פיליפו, מתעללים באב הגאוותן וחווה סיפוק

אוניברסאלי מניצחונה של ליזטה, שכביכול נוקמת את נקמתן של גיבורות האופרה האומללות כולן.

האופרה הקומית של רוסיני ניחנת בממד "היפר-תיאטרלי": הדמויות מאופיינות בקיצוניות, כמעט

סטראוטיפית, שמזכירה לנו את מקור האופרה, הלא הוא הקומדיה דל'ארטה האיטלקית. בנוסף לדמויות

השבלוניות הקבועות, רוסיני מרבה להשתמש במסכות ובחילוף זהויות בקומדיה שלו, גם הם ביטויים מובהקים

של הקומדיה דל'ארטה. הקומפוזיציה המוסיקלית שמאפיינת כל כך את רוסיני באופרות הקומיות שלו,

מבוססת על תבניות וחזרות רבות שמונעות תחושה ליניארית של התחלה - אמצע - סוף. יחד עם המאפיינים

הדרמטיים רוסיני מצליח ליצור תחושה אנטי-ריאליסטית, כך שנדמה שהדמויות על הבמה משחקות דמות

ביודעין ויוצרות "הצגה בתוך הצגה".

) שקיים במסרים

לה גאזטה

יחד עם זאת, ניתן להבחין בפן ריאליסטי באופרות הקומיות של רוסיני (וביניהן

.19-

החתרניים, בטקסט השנון והסרקסטי ובהומור המשוחרר מכבלי האטיקט החברתי הנוקשה של המאה ה

הקריצה אל עבר זמנים מתקדמים ומודרניים יותר, מאפשרת לקהל של היום להזדהות ביתר קלות עם הדמויות

ועם הסיפור וליהנות מההומור האופראי באופן טבעי ואותנטי. זו גם הסיבה שקל לעבד את האופרות הללו

להפקות עכשוויות מבחינה קונספטואלית. הרי בסופו של דבר – מודעת היכרות בעיתון בתקופתו של רוסיני

היא בדיוק כמו פרופיל בפייסבוק היום...