עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

הילה בג'יו בת הגדוד

בחודש הבא תעלה הילה בג'יו על במת האופרה הישראלית לבצע את תפקיד מארי באופרה בת הגדוד מאת דוניצטי – תפקיד תובעני במיוחד עם אריות קולורטורה מדהימות.
מיה היא הילה בג'יו ואיך הגיעה לרגע הזה בו היא הולכת לבצע תפקיד שזמרות רבות בכל רחבי העולם היו עושות הכל כדי לזכות בו?
הכל התחיל בחודש ספטמבר לפני כשמונה שנים. באחד מחדרי החזרות באופרה הישראלית עבדה זמרת סופרן מתחילה לקראת הפקה על האופרה הנזל וגרטל. חזרות ראשונות על תפקיד ראשון לזמרת שזה עתה סיימה אקדמיה והתקבלה לאופרה סטודיו של האופרה הישראלית. הססנות. חשש. אינספור סימני שאלה. והנה ראו זה פלא, תוך זמן קצר הילה כבר הפסיקה להיות הילה והפכה להיות גרטל – ילדה קטנה תוססת וקופצנית שנהנית לשיר ולרקוד ומתחננת לקצת תשומת לב מאחיה (הנזל). וכאשר גרטל (הילה) עברה מחדר החזרות לאכסדרת בית האופרה – למופעי שעת אופרה לילדים של הנזל וגרטל – הטרנספורמציה התחילה. לא עוד זמרת ביישנית שאינה יודעת מה צופנים לה החיים – אלא חיית במה אמיתית הכובש את כל מי שצופה בה ומאזין לה.
כיום, כאשר הילה בג'יו היא אחת הסולניות המובילות באופרה הישראלית ולזכותה תפקידים ראשיים חשובים באופרות רבות, היא נזכרת: "בסטודיו הדברים פשוט יצאו לי החוצה. הקהל. ההופעות לילדים הוציאו ממני משהו שכפי הנראה היה חבוי בתוכי. אני פשוט נתתי לעצמי לשחק, זה בא באופן טבעי ומאוד אהבתי את זה. זה ממש לא הרגיש מביך, נהפוך הוא."
להיות זמרת אופרה, בג'יו מספרת, "זה אורח חיים. נכון, אני עוסקת במקצוע שאני אוהבת, אבל זה בא עם המון הקרבה והמון אחריות. ומי שלא מכיר את המקצוע הזה לא מבין במה מדובר. זה לקום בבוקר ולנשום אופרה, לאכול אופרה. זה מלווה אותך כל היום, כל הזמן בחיים האישיים שלך, אבל זו זכות גדולה לעסוק במה שאני באמת אוהבת." אבל היא מסבירה כי כל דבר שהיא עושה הוא תובעני ומלחיץ. "כל דבר שעושים על הבמה מלחיץ והלחץ מגיע הביתה", לשרון, הבעל האוהב והתומך ולרותם בת השנתיים. "אני חייבת לשמור על עצמי לא לבלות, לא צאת, לא לעשות כל מני דברים שאולי אנשים אחרים היו עושים. אני חייבת לחשוב לפני כל דבר איך זה ישפיע על השירה ועל ההופעה הבאה. זו ללא כל ספק הקרבה."
האם זה מצדיק את עצמו? האם זה שווה את ההקרבה? "כל פעם לפני שאני עולה לבמה שזה מאוד מלחיץ אני שואלת את עצמי, למה אני עושה את זה. אבל ברגע שאני על הבמה אני מבינה ומקבלת את התשובה. התמורה על הבמה שמגיעה ישר אל הלב זו התשובה האמיתית."
המפגש הראשון של הילה הילדה עם עולם האופרה היה כאשר בגיל 13 שרה ילד בחליל הקסם עם התזמורת הפילהרמונית בניצוחו של זובין מהטה. "זו היתה חוויה גדולה מהחיים שהגיעה באופן טבעי כי הייתי חברה במקהלת הילדים אנקור כבר מגיל 10. זמן קצר לאחר מכן ראיתי את האופרה הראשונה שלי, את לה בוהם, ואז ידעתי שאני רוצה לעשות את זה. זה גרם לי להתאהב בז'אנר." בתור ילדה בג'יו עסקה בעצם רק במוסיקה. היא נגנה בפסנתר ושרה במקהלה ובכך הסתיים לו השבוע. "כמובן שהיתה לי ילדות, אבל היא היתה שונה, אחרת. בכל מקרה אני ממש לא מרגישה שהפסדתי שום דבר, להפך אני מרגישה שרק הרווחתי."
המשפחה שלה תמכה בה מגיל צעיר ועדיין לא מפסיקה לתמוך ולפרגן. "אמא תמיד דחפה אותי ואבא היה נהג ההסעות לחזרות ולהופעות.. וכיוון שלהיות זמרת זה ממש לא זול, ההורים גם תמכו בי כלכלית כשהייתי זקוקה לזה ותמיד באהבה ובגאווה." ובצדק רב.
בג'יו כבר גלמה אינספור תפקידים על במת האופרה הישראלית אבל מציינת שניים במיוחד – שניהם קשורים לילדים, לילדות ואולי גם לילדה שבתוכה ולבת שהיא עצמה ילדה. "תפקיד הילד באופרה הילד חולם של גיל שוחט על פי חנוך לוין היה מאוד מרגש. זה לא היה קל, אבל תהליך העבודה היה מאוד פורה ונתן לי המון. גם לשיר בשפה שלי היה מאוד מאוד מיוחד. וכאן אולי לראשונה ממש הצלחתי להביא את עצמי למצב של בכי ותחושות אמיתיים על הבמה וזה ללא כל ספק בגלל המחזה. יש מעט רגעים שבהם אני יכולה להצביע שהרגשתי שאני באמת הדמות על הבמה ושאני לא מסתכלת על הדמות דרך מראה מבחוץ. והילד בילד חולם היה תפקיד כזה." תפקיד נוסף היה התפקיד הראשי בשועלה הערמומית הקטנה מאת ינאצ'ק אותו ביצעה זמן קצר ביותר לאחר שילדה את רותם. "בתור אמא התחברתי מאוד לדמות הזו ששונה מכל כך הרבה דמויות אופראיות, אולי בגלל שהיא בעצם בעל חיים ולא בן אדם. הייתי צריכה להביא לזה הרבה דימויים מעולם החי ונהניתי מכל רגע. הרגשתי בעצמי מעין שחרור אמיתי כמו השועלה שגילמתי על הבמה." ואם זה תלוי בה היא תמשיך עם זה עוד עשרות רבות של שנים. "יש לי אמביציה שלא תיגמר לעולם ועם טכניקה נכונה אני רוצה להמשיך לשיר ולשיר!"
רק לפני מספר ימים הילה בג'יו הדהימה קהל של אלפים בהיכל התרבות בקונצרט אופרה בו שרה אריות מספר אריות מרהיבות באופן מרתק. כל אריה לוותה במחיאות כפיים סוערות ובצדק. כי להילה בג'יו יש את השילוב הנדיר של חן בימתי כובש, נוכחות דרמטית מהפנטת וקול המפיק יהלומים – ואת כל אלה יראו כל מי שיבוא לראות אותה בחודש הבא בבת הגדוד!

בת הגדוד בבית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה 19-8 בפברואר!

לחצו לעמוד המופע באתר

לחצו לביוגרפיה של הילה בג'יו

 

עבור לתוכן העמוד