עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

לביים את "חליל הקסם" ו"סינדרלה"

את חליל הקסם של מוצרט וסינדרלה (לה צ'נרנטולה) של רוסיני בגרסאות לילדים כבר ביימתי בעבר, אבל כשהאופרה הישראלית הציעה לי לביים גרסה חדשה על הבמה הגדולה, היה מדובר באתגר אחר לגמרי: לרשותי עמדו כל האמצעים שבמת האופרה מאפשרת – שטח גדול, פנסי תאורה, מחלקת תלבושות, איפור ושיער, ועוד דברים רבים, שגרמו לי להרגיש כמו ילד בחנות ממתקים ענקית וצבעונית.

אחד הדברים החשובים ביותר הוא למצוא את האנשים הנכונים לשתף איתם פעולה – מעצב תפאורה, מעצב תלבושות ומעצב תאורה. הם חייבים להיות אנשים עם "הראש הנכון", שיבינו את הבמאי לפעמים גם בלי מילים.

היה לי ברור מיד מי צריך להיות מעצב התפאורה - מעצב צעיר ומוכשר, שכבר עבדתי איתו בעבר: ניב מנור. יחד הגענו למסקנה, שאנחנו רוצים ליצור שתי הפקות שונות לחלוטין זו מזו, שייראו ו"ירגישו" אחרת כמעט מכל בחינה. אחרי דיונים וסיעורי מוחות רבים ניב הראה לי סקיצות מקסימות, שסימנו את הדרך. השלב הבא היה מודלים מוקטנים של התפאורה, כמו 2 בתי בובות מתוקים וצבעוניים. מן הרגע שהמודלים קיבלו אישור, החל תהליך הייצור-  מאד מרגש לראות את תפאורות החלומות שלך קורמות עור וגידים במהירות מפתיעה, עד שכעבור זמן לא רב אתה רואה אותן עומדות לפנייך על הבמה הגדולה של המשכן, יפות אפילו יותר משדמיינת!

במקביל צריך למצוא מעצב תלבושות. חברים סיפרו לי על ידיד, שהגיע לישראל מברזיל. הם הפנו אותי לתמונות של עבודות שלו, ומייד ידעתי שהוא האדם הנכון להפקות שלנו: פרנקלין טברס, שבעזרתה האינסופית של אובי בוסי מן האופרה, יצר במו ידיו תלבושות עוצרות נשימה בצבעוניותן ובעושר הדמיון שלהן.

את התמונה השלימו מעצבי התאורה אורי מורג ובנצי מנור. לא רבים מודעים לעובדה, שתאורה היא לפחות 50 אחוז מן הקסם הבימתי. ולשניהם היה חלק חשוב בקסם שהתחולל עם הבמה.

וכמובן, הזמרים: את כל הזמרים כבר הכרתי מהפקות משותפות בעבר, והעבודה איתם הייתה כמו פגישה מחודשת עם חברים טובים. לדעתי, כדי שהקהל ייהנה, גם הזמרים חייבים ליהנות על הבמה, וההנאה הזו צריכה להתחיל כבר בתהליך החזרות. היו גם רגעים קשים, אבל רוב הזמן צחקנו הרבה ביחד, כשהזמרים הביאו רעיונות מקסימים משל עצמם ויצרו דמויות עשירות ומשכנעות.

ואז, לבסוף, מגיע רגע האמת: ההופעה הראשונה מול קהל! איך יקבלו את זה? האם הרעיונות שלנו יעבדו? לעולם אי אפשר לדעת...אבל כבר בסוף ההופעה הראשונה, כשעשרות ילדים עם הוריהם נהרו למפגשי הטוקבק כדי לבקש חתימות מן הזמרים ולהצטלם איתם, ושאלו אותם שאלות אינטליגנטיות להפליא, שהעידו על סקרנות ועניין, ידענו שהצלחנו.

עד עכשיו זורמות לאופרה תגובות של ילדים והורים, פקסים עם ציורים ותודות. מבחינתנו, היוצרים, זהו הגמול הגדול ביותר שאפשר לבקש.

ניב הופמן 

לאור דרישת הקהל נוספו 3 מופעים של האופרה סינדרלה בחול המועד סוכות:
ו' 24.9.10 (11:00), שבת 25.9.10 (11:00), שבת 25.9.10 (17:00)

לחצו לעמוד המופע באתר

לקריאה נוספת:
ביקורת על סינדרלה מאתר הבמה, מאת טל גורדון
ביקורת על סינדרלה מאתר עכבר העיר / עיתון הארץ, מאת חגי חיטרון

עבור לתוכן העמוד