עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

עומר מ. ולבר מנצח על פסגת היצירה של מוצרט

במסגרת הסדרה הליטורגית
יום ה' 21.1.10 20:00

עומר מ. ולבר הוא אחד מהמנצחים הישראלים הצעירים המצליחים ביותר בעולם כיום. הוא מנצח בקביעות על בתי אופרה ותזמורות באיטליה ובקרוב יערוך הופעות בכורה גם בספרד ומדינות נוספות. בקיץ האחרון ניצח לראשונה על בית האופרה לה סקאלה ממילנו בביקורם בתל אביב והופעות נוספות עם התזמורת, להקת הבלט ("מפצח האגוזים") ובית האופרה ("ורתר") לה סקאלה מתוכננות לשנים הקרובות בצד הופעות בפסטיבל וינה ובתי אופרה חשובים נוספים.
עתה ולבר הגיע ארצה לנצח על הרקויאם של מוצרט – אחת היצירות המרתקות ביותר ברפרטואר הליטורגי, אחת היצירות המושלמות ביותר של מוצרט עצמו. את הקונצרט יפתח ביצוע של הסימפוניה הראשונה של מוצרט. ולבר מסביר כי "יהיה זה מעניין מאוד לראות איך מוצרט התפתח מאז כתב את הסימפוניה הראשונה שלו ועד שהגיע לרקויאם, המסיים את פרץ היצירה האדיר שלו. אני חייב לומר כי הרקויאם של מוצרט זו היצירה שגרמה לי להיות מוסיקאי ואף יותר מזה, זו היצירה שגורמת לי להישאר מוסיקאי."

הסיפור כיצד ומדוע מוצרט הלחין את הרקויאם שלו ידוע ביותר והוא מהווה בהרבה מובנים את השיא של המחזה ולאחר מכן הסרט "אמדאוס" שכתב פיטר שאפר. ובין אם הפרטים בסרט ובמחזה מדויקים אם לאו, אין כל ספק כי הרקויאם הוזמן על ידי אדם אנונימי למוצרט שמטרתו היתה להציג את היצירה ברבים כאילו הוא הלחין אותה ומוצרט שהיה זקוק נואשות לכסף לא יכול היה לסרב להזמנה מן הסוג הזה גם אם היה בכך סיכון שבסופו של דבר היצירה תוצג כאילו נכתבה על ידי אדם אחר.
מוצרט אינו עוסק רבות במוות באופרות שלו, הוא היה אחד המלחינים הראשונים שבז למסורת האופראית הגרנדיוזית שלפיה היצירה צריכה להסתיים באריית מוות או התאבדות גדולה על הבמה. אצל מוצרט עוסקים בחיים ובמורכבות שלהם ולא במוות. אך דווקא לקראת סוף ימיו עוסק מוצרט במוות הרבה יותר. גם פמינה וגם פפגנו ב"חליל הקסם" מאיימים להתאבד, ובאופרה הזאת שנכתבה כמעט בכוחותיו האחרונים, המוות הוא נושא מרכזי אם כי אף אחד לא מת על הבמה.
וכאשר מוצרט כותב בימיו האחרונים את הרקויאם, זמן לא רב לאחר שהלחין את "חליל הקסם", אין ספק כי המלחין ששכב על ערש דווי בהחלט הצליח לתפוש ביצירה זו את המשמעות העמוקה ביותר של החיים כולם ואת תחושתו של אדם העומד לאבדם. אין אף מלחין אחר שהצליח לתפוש את עומקו ועיקרו של הרקויאם כפי שמוצרט עושה זאת.

 לחצו לעמוד המופע של הרקויאם של מוצרט

צלם: יוסי צבקר

עבור לתוכן העמוד