עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

מנצחת ביד רמה (לה בוהם)

קרי לין וילסון כובשת את בתי האופרה בכל העולם ועתה היא מגיעה לנצח על לה בוהם באופרה הישראלית

 

אני משוחח עם קרי לין וילסון, המנצחת הקנדית הצעירה הכובשת את עולם האופרה כיום, יום לאחר שניצחה על מאדאם בטרפליי באופרה הממלכתית של וינה. כן, כן באותו בית אופרה בו עד לפני מספר שנים אף אישה לא הורשתה לנגן בתזמורת ושגם עתה לא ניתן למצוא הרבה מוסיקאיות בתזמורת הפילהרמונית של וינה המנגנת בבור התזמורת, עומדת לה אישה יפה ונאה על דוכן המנצחים ומובילה ביד בטוחה את ההופעה. סדרי עולם התהפכו להם מן הסתם, לפחות בווינה. אבל מבחינתה של וילסון אין בכך כל עניין מיוחד. "בהמון מקומות בהם ניצחתי הייתי האישה הראשונה שניצחה שם כך שזה כבר לא ממש מיוחד. כיוון שגם אם מדברים על זה קצת לפני בואי, ברגע שאני מתחילה לנצח ולעשות מוסיקה כולם שוכחים שאני אישה וכולם מתרכזים באמנות." בעשר השנים האחרונות בהן וילסון הפכה למנצחת במשרה מלאה היא כבר הופיעה עם תזמורות מובילות בלוס אנג'לס, מינכן, ולנסיה, מונטראול, סן פרנסיסקו, אתונה, הונג קונג ועוד אינספור תזמורות וגם ניצחה בבתי האופרה בלייפציג, פירנצה, רומא, ורונה, הקירוב בסט. פטרבורג, יפן ועוד. בחודש פברואר הקרוב תגיע וילסון לראשונה לישראל כדי לנצח על לה בוהם באופרה הישראלית.

האם וילסון תיארה לעצמה שאלו יהיו חייה? "תמיד היו לי שאיפות ופנטסיות אבל אין כל ספק שלו היינו מדברים לפני עשור לא הייתי מעלה על דעתי שתהיה לי קריירה כה מוצלחת." וילסון נולדה בעיר ויניפג במחוז מניטובה שבקנדה, עיר שבה התרבות נושבת בכל פינה. לעיר יש תזמורת סימפונית, בית אופרה ומעל לכל את הבלט המלכותי של ויניפג – אחת מלהקות המחול המובילות בקנדה. כמו כן יש לויניפג תזמורת נוער טובה ביותר והתזמורת הזאת היוותה את ההשראה לקריירה של קרי לין וילסון. "גדלתי כשמסביבי רק מוסיקה. אבי ניגן בכינור והיה המנצח של תזמורת הנוער בויניפג. במשפחתי כולם מוסיקאים. אני תמיד הייתי בסביבה כשאבי ניצח והבטתי מהצד וניצחתי לי. בעצם התחלתי את לימודי המוסיקה שלי כבר בגיל שלוש." כשוילסון היתה צריכה לבחור לה כלי להתמקד בו היא בחרה בחליל אותו העדיפה על הכינור והפסנתר שגם בהם ניגנה ועברה לניו יורק כדי ללמוד בג'וליארד. "רק כשהגעתי לניו יורק הבנתי עד כמה החיים בויניפג תרמו לי. זו היתה עיר מלאה באמנות וכל החיים שלי היו מלאים באמנות. אבל לא רק באמנות. קנדה היא מדינה של ספורט חורף ואני עסקתי בהחלקה מהירה על הקרח שנים רבות וגם התעמלתי. רציתי הכל אבל היה לי כל הזמן ברור שרק מוסיקה באמת תמלא את החיים שלי."

בגיל 21 ערכה וילסון את הופעת הבכורה שלה כנגנית חליל באולם קרנגי בניו יורק בהצלחה רבה. אבל "בשנה האחרונה של לימודי החליל בג'וליארד התחלתי להשתעמם. חלק גדול מהזמן ליוויתי זמרים בפסנתר והלכתי גם לכיתות ניצוח כי רציתי משהו יותר מעניין. מהר מאוד זנחתי את החליל והבנתי שהעתיד שלי הוא בניצוח. כיום אני ממש לא מתגעגעת לחליל ולא מנגנת בו יותר. אבל אני כן ממשיכה כל הזמן לנגן גם בכינור וגם בפסנתר." לאחר מספר שנים בג'וליארד וילסון סיימה עם שלושה תארים, תואר ראושן בנגינה בחליל ותאור שני הן בנגינה בחליל והן בניצוח. וכיום היא משוכנעת לחלוטין כי מקומה הוא בעולם הניצוח. "אני מקדישה עכשיו את הזמן שלי להגדיל את הרפרטואר, הן הרפרטואר הסימפוני והן הרפרטואר האופראי שלי ואני שמחה לנצח ממש בכל רחבי העולם. אין מקום שאסרב לנצח בו. אמנם אני יוצאת לחופש מספר שבועות בשנה אבל זה תמיד עם פרטיטורות כיוון שכשאני לא מנצחת, אני מתעצבנת." וילסון מנצחת כיום בעיקר על אופרות של פוצ'יני, ורדי, שטראוס והרפרטואר הרוסי. "אני יודעת שמתישהו אתחיל לנצח גם על האופרות של מוצרט. וברפרטואר הסימפוני עיקר התשוקה שלי היא למהלר ושוסטקוביץ'."

ההזמנות מגיעות עתה לוילסון ללא הפסקה והיא מנהלת קריירה של מנצחת במאה ה-21 הנוסעת מבית אופרה אחד לתזמורת סימפונית אחרת וחוזר חלילה. יש רק בית אופרה אחד שמבחינתה הוא  בשלב זה מחוץ לתחום וזה המטרופוליטן אופרה בניו יורק. וילסון נשואה לפיטר גלב, המנהל הכריזמטי של המטרופוליטן ולכן כל עוד בעלה מכהן כמנהל המט אין בכוונתה לעבוד שם. "זו בכלל לא שאלה ולמזלי יש אינספור בתי אופרה אחרים ברחבי העולם בהם אני עובדת בשמחה."
ומה היתה עושה וילסון אילולא היתה מנצחת? "קשה לי להאמין שהיה יכול להיות מצב כזה כיוון שבעצם כבר מגיל מאוד צעיר ידעתי שאהיה מנצחת, אבל לצד הניצוח אני נהנית לקרוא, אני אוהבת אמנות, ספרות, שפות ובמיוחד היסטוריה רוסית. וכשאני רוצה להירגע אני קופצת לבריכה, כי אני שחיינית כפייתית."

עבור לתוכן העמוד