עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

ריקוד שבעת הצעיפים (סלומה)


בלט על צורותיו השונות הוא חלק אינטגרלי מעולם האופרה. בגרנד אופרה הצרפתית למשל היתה חובה לכלול קטע בלט ארוך בתוך האופרה. גם באופרה האפית הסלאבית בכלל והרוסית בפרט מהווה הבלט הקלסי חלק חשוב ביותר וגם בלא מעט אופרות איטלקיות וצרפתיות ניתן למצוא קטעי מחול כאלו ואחרים, בין אם באאידה של ורדי או בפאוסט של גונו ובעוד אופרות רבות אחרות. אבל  ברוב המקרים האלו הבלט, בין אם הוא קשור באופן ישיר או עקיף לעלילה, מבוצע על-ידי רקדנים ולא על-ידי הזמרים, הדמויות הראשיות של האופרה. זמרי אופרה שרים ואינם רוקדים. אבל לא כך במקרה של סלומה, מכיוון שסלומה חייבת לרקוד במהלך האופרה. אחת התמונות המרכזיות ביותר באופרה זו היא מחול שבעת הצעיפים, אותו רגע בו נענית סלומה להפצרותיו החוזרות ונשנות של אביה החורג ומוכנה לרקוד עבורו. והריקוד הוא ריקוד לא קצר, חושני ומרתק שאין כל טעם להפקידו בידי כפילה. אומנם בראשית המאה היה נהוג כי הזמרת המבצעת את התפקיד הראשי באופרה זו אינה רוקדת, אבל בעשורים האחרונים, כאשר האלמנטים התיאטרליים-דרמטיים הפכו לחלק מרכזי הרבה יותר בעולם האופרה, החלו רוב זמרות הסופרן, יהיה מבנה גופן אשר יהיה, לרקוד זאת בעצמן.

איזה ריקוד בדיוק רוקדת סלומה? האם ניתן לחוש לפי המוסיקה מה עובר על הגיבורה במהלך הריקוד או שמא הדרך פתוחה לכל במאי וכל כוריאוגרף לעצב ריקוד זה בכל צורה שהיא? מבחינה עלילתית הריקוד הוא קלף המיקוח של סלומה. אביה החורג הבטיח לה את כל מבוקשה בתמורה לכך שתרקוד לפניו, והורדוס אינו מצפה למחול קלסי בסגנון אגם הברבורים. הוא חושק מאוד בבתו החורגת והוא חפץ בריקוד סקסי וחושני שיהיה מעין תחליף לאקט המיני עצמו. וסלומה מבינה זאת ועוד איך. היא יודעת היטב שהורדוס אינו מוכן להבטיח עד חצי המלכות עבור צפייה בריקוד סולו של היפהפייה הנמה -- על היפהפייה שלו להיות ערנית הרבה יותר.

סלומה עושה בדיוק את המצופה ממנה. הריקוד נקרא "ריקוד שבעת הצעיפים" כאשר הכוונה היא כי סלומה מכסה את גופה בשבעה צעיפים ולאט לאט משילה אותם עד שלבסוף היא נותרת... ללא בגדים, עירומה כביום היוולדה, לפני הורדוס.

ערום על בימת האופרה, ועוד של הזמרת הראשית? זמרות רבות אכן הסירו את כל בגדיהן בריקוד זה אך העירום אינו העיקר כאן. זמרות רבות מבצעות את הריקוד עם בגד גוף הדוק ואחרות לא מגזימות במידת התערטלותן על הבמה. אבל מה לובשת - או לא לובשת - סלומה בסיום הריקוד היא שאלה משנית לחלוטין. מה שחשוב הוא מה משיגה סלומה באמצעות ריקוד מטריף זה. והיא אכן משיגה את מבוקשה, כלומר, את ראשו של יוחנן. האם חושבת סלומה על התמורה בטרם היא מתחילה לרקוד? גם על כך חלוקות הדעות, אך כל אותם ביצועים הממקדים את המחול לא סביב הורדוס אלא דווקא סביב הבור בו אסור יוחנן ואשר לשם משליכה הנסיכה את כל צעיפיה, רומזים לנו כי סלומה יודעת בברור מה בכוונתה לבקש מהורדוס.

פרטי הלבוש של הגיבורה בעת הריקוד חשובים פחות מהריקוד עצמו. האם מדובר בריקוד של בחורה המכונסת בתוך עצמה? האם מדובר בריקוד פראי ומשולל כל רסן או שמא בהופעת סטרפטיז מחושבת ? האם זהו ריקוד של תשוקה הבא לפצות את סלומה על דחייתו הבזויה של יוחנן או שמא זהו ריקוד נקמה ברור? לכל סלומה וסלומה פתרונים משלה. דבר אחד בטוח, ריקוד שבעת הצעיפים הוא אחת האריות הדרמטיות ביותר שנכתבו לזמרת סופרן ורוב הזמרות המבצעות את סלומה כיום מנצלות את שעת הריקוד הזו להופעה מהפנטת בעוצמתה הדרמטית, בחושניות ובפיוט שבה.
אך בהפקה של דייויד אולדן ריקוד שבעת הצעיפים מקבל משמעות שונה לחלוטין. בעולם שאולדן יוצר על הבמה בהפקה זו, בעולם בו הכל כמעט מתהפך, בעולם המלא בשחיתות בוטה של חברה דקדנטית המנסה לברוח ממוסכמות העבר החונקות אותה, הריקוד מקבל משמעות חדשה לחלוטין. לא זה המקום לספר מראש מה הולך לקרות על הבמה בעת הריקוד, אך בהפקה זאת אולדן מהלך על חבל דק מאוד כשהוא לוקח את הצופים למסע חושני וארוטי אבל באופן עם אופי שונה ומפתיע למדי.


 

עבור לתוכן העמוד