עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

המכתב של טטיאנה

היום בעידן ה- SMS והדואר האלקטרוני כל עלמה צעירה יכולה לשלוח מסר לגבר שמוצא חן בעיניה ולהיות משוכנעת שהוא יקבלו בן רגע. ניתן להתלבט בנוסח הרצוי, ניתן לכתוב, למחוק, לשנות פונט, להדגיש בצבע ולהגיע בסופו של דבר למראה הרצוי למייל או להודעת טקסט. אבל הטכנולוגיה של המאה ה-21 לקחה מכולנו את התחושה של יצירת קשר אמיתי בעת כתיבת המכתב. מכתבים שעברו מכותב לנמען לא באמצעות הדואר, או יוני דואר, אלא בעזרתם של שליחים. המכתב הוא זה שעומד בבסיס התפתחות דמותה של טטיאנה באופרה יבגני אונייגין של צ'ייקובסקי ששבה לבמת האופרה הישראלית בחודש יוני בהפקה של ז'אן קלוד אוברה עם התפאורה המרשימה של אלכסנדר ליסיאנסקי.

טטיאנה היא הגיבורה הראשית באופרה זו. צ'ייקובסקי אמנם כינה את האופרה יבגני אונייגין, כיוון שהזיהוי עם הנובלה של פושקין היה חשוב לו מאוד, אך אין כל ספק כי הוא אהב הרבה יותר את טטיאנה השברירית והתמהונית שהופכת לסלע איתן מאשר את אונייגין היהיר הבטוח בעצמו, אשר בסיומו של הסיפור מתחנן בפני טטיאנה, שבינתיים נישאה לאחר, כי תקבל אותו ותאהב אותו.

טטיאנה היא בחורה צעירה ונאיבית שלא התנסתה בחוויית אהבה אמיתית. והנה יום אחד מגיע גבר זר ויפה תואר לאחוזה בה היא חיה וטטיאנה נכבשת מיד. אבל כיצד תאמר לאונייגין כי היא באמת אוהבת אותו? כיצד תתוודה על אהבתה בפני גבר שהיא בעצם כלל אינה מכירה? הפתרון הוא כמובן המכתב. חליפת מכתבי אהבה ותשוקה בין זוגות נאהבים היתה דבר מקובל ביותר במאות הקודמות וגם באופרה יש לנו סצנות שלמות המבוססות על חליפת מכתבים. צ'ייקובסקי מעניק לגיבורה שלו סצנה של כרבע שעה בה היא נמצאת כמעט לבד על הבמה ומנסה להביע במלים את שליבה מרגיש, מלים שהיא כותבת על דף נייר אותו תבקש מאומנתה להעביר לאורח הנאה שזה עתה הגיע לאחוזה.

אריית המכתב של טטיאנה אינה סתם אריה בה על הזמרת להביע את כישוריה הקוליים ולהרשים את הקהל בקולורטורות נוצצות. זו אריה תובענית, בה עלינו לחוש בסערת ליבה של הגיבורה, לראות כיצד היא מתלבטת, מחפשת אחר המלים הנכונות לכתוב את מה שהיא באמת רוצה לומר, וההתלבטות אינה פשוטה. טטיאנה מנסה נוסח אחד, קורעת את הדף ועוברת לנוסח אחר, שוב משמידה וחוזר חלילה, עד שהיא מצליחה לכתוב סוף סוף את שהיא רוצה לומר לגבר שכבש את ליבה.

יש הפקות מודרניות של יבגני אונייגין בהן טטיאנה כותבת את המכתב במכונת כתיבה או במחשב נייד. אך אם אנו נשארים נאמנים לפושקין ולצ'ייקובסקי, הרי שחשוב להראות עד כמה טטיאנה מתחברת לקסת ולדיו, לציפורן באמצעותה היא כותבת, כאשר כל מלה נחקקת בנייר והיא חושפת טפח אחר טפח את נשמתה ואת תחושותיה.

הסוף אכזרי למדי- אונייגין מבטל את טטיאנה במחי יד כמעט. הוא מסביר לה כי היא לא מעניינת אותו, היא נישאת לגבר אחר וכאשר הוא שב ממסעותיו ומבקש כי תסלח לו ותקבל אותו, הכבוד שלה גובר על האהבה שמעולם לא דעכה, והיא משלחת אותו מעל פניה. אריה אחת, גיבורה אחת, סערת רגשות עזה. סצנת המכתב של טטיאנה היא רגע נפלא בספרות האופרה שכל פעם מרגש את החוזים בו מחדש.

עבור לתוכן העמוד