עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

פנחס צוקרמן לראשונה בבית האופרה

פנחס צוקרמן לראשונה בבית האופרה – 3 במאי 2009
שוברט – בטהובן – ברהמס: חגיגת מוסיקה קאמרית עם פנחס צוקרמן ונגניו הקאמריים

כאשר פנחס צוקרמן החל ללמוד נגינה בכינור בחולון אצל אילונה פהר, המורה האגדית שהעמידה מספר רב של כוכבי על בשמי הכינור הבינלאומי, פהר התעקשה תמיד שפרט ללימוד הסולני, על תלמידיה לנגן גם מסוקיה קאמרית. "אילונה דאגה שכל שבוע ננגן גם מוסיקה קאמרית והיא תמיד נגנה אתנו את החמישיות והשלישיות השונות למיניהן. כך שמגיל תשע, עשר אני כבר מכיר את הרפרטואר הזה ומבצע אותו. עד גיל 13, כאשר עזבתי את הארץ ללמוד בג'וליארד, כבר הכרתי את הרפרטואר העצום הזה, וזה נתן לי בסיס אדיר. אין בכלל מלים שיכולות להסביר זאת. ומאז תמיד בסמינרים השונים ובקורסי הקיץ למיניהם, תמיד ניגנתי ותמיד הקפדנו גם על נגינה של מוסיקה קאמרית."

צוקרמן, אשר חגג את יום הולדתו ה-60 לפני פחות משנה, הוא מבכירי המוסיקאים הישראלים כיום המכהן מזה עשור כמנהל המוסיקלי של תזמורת מרכז אמנויות הבמה באוטאווה בירת קנדה. אך בד בבד עם פיתוח הקריירה הבינלאומית הפרטית שלו, ראשית ככנר לאחר מכן גם כוויולן ובימים אלו גם כמנצח, הוא תמיד המשיך לנגן מוסיקה קאמרית. נכון, הוא מנצח ומנגן כסולן עם מיטב התזמורות בעולם ובאולמות הקונצרטים והפסטיבלים היוקרתיים ביותר, אבל למוסיקה הקאמרית מקום ייחודי בלבו ובעשייה המוסיקלית שלו.

את האנסמבל הנוכחי, הנגנים הקאמריים של צוקרמן, הקים לפני כשש שנים תוך כדי העבודה באוטאווה. "כשהגעתי לתזמורת באוטאווה גיליתי שהנגנים כאן ברמה כזאת גבוהה שהחלטתי מיד לנסות ולשלב בעבודה שם גם נגינת מוסיקה קאמרית עם נגני התזמורת והתחלנו לנגן חמישיות. מעולם לא ניגנו רביעיות מיתרים כי רביעיות זו חיה אחרת לגמרי, זה מסלול אחר של חיים. אבל חמישיות עם שתי ויולות, שלישיות ורפרטואר נוסף נגנו באופן קבוע. ומיד כשהתחלנו לנגן זה פעל טוב מאוד וזה ממשיך כך." וכך מתוך העבודה עם נגני התזמורת נולד האנסמבל החדש שמאז היווסדו כבר מנגן בממוצע כ-30 קונצרטים במהלך העונה שלא לדבר על הופעות רבות בפסטיבלי קיץ ברחבי העולם. "העבודה באנסמבל היא נפלאה. לא רק ששלושה מהם הם נגנים מהתזמורת, נגן הוויולה (ג'ת'רו מרקס) והכנרת השנייה (ג'סיקה לינבאך) הם תלמידים שלי כך שאנו מדברים אותה שפה פחות או יותר ומסוגלים לנגן ברמה בינלאומית של מוסיקה קאמרית. ועם אשתי (הצ'לנית אמנדה פורסיית', שהיא הצ'לנית הראשית בתזמורת) כמובן שאין בעיות כי התחלתי לנגן אתה ביחד מאז שאנו מכירים. וזה הבסיס שלנו באנסמבל – חיים ביחד, עושים מוסיקה ביחד וכולם מגנים ביחד בתזמורת. זו בעצם ספריה חיה של מוסיקה שעושים ביחד כבר שש שנים, בכל העולם ללא הפסק ולאחרונה התחלנו להופיע גם עם פסנתרנים, כמו יפים ברונפמן, עם נגני כלי נשיפה מעץ וגם עם כלי נשיפה ממתכת כדי להגדיל את הרפרטואר." בעצם רק הוויולן השני באנסמבל (אשאן פילאי) לא מנגן עם צוקרמן באוטאווה. "הוא הוויולן הראשון בברצלונה ואני מכיר אותו זמן רב, הוא היה הוויולן הראשון בתזמורת הקאמרית האנגלית והוא ממש מתאים לנו, לא רק  מוסיקלית אלא גם באופן אישי. וזה מאוד חשוב כי אנו חייבים לעבוד כאנשים וליהנות האחד מהשני. לא מדובר כאן במוסיקאים בלבד, מדובר בראש ובראשונה בבני אדם – כי זה הבסיס של נגינת מוסיקה קאמרית."

עולם המוסיקה הקאמרית ממש אינו זר לצוקרמן, כפי שהוא נזכר עת אנו משוחחים בטלפון כאשר הוא נמצא בשיקגו להופעות עם התזמורת הסימפונית בעיר. מגיל 10 הייתי מנגן מוסיקה קאמרית עם חיים טאוב ודניאל בנימיני. הייתי ילד ובערבי שישי היינו נפגשים ומנגנים. וכך גם כל המורים שלי והקולגות שלי. אייזיק שטרן תמיד נגנן מוסיקה קאמרית כי זה מה שנכון לעשות. ואני כבר בשנות ה-90 עשיתי את אותו דבר עם חברים אחרים ואז קראו לנו פשוט 'צוקרמן וחברים'. זה טבעי ביותר כי לנגן כינור, אחרי מספר שנים יש לך קו אחד שאתה מנגן, קו אחד של הפרטיטורה וזה יכול לשעמם. כיוון שאם אתה סקרן, ואני תמיד הייתי  ועדיין אני מאוד סקרן, אתה מחפש מקומות נוספים במוסיקה ואותם ניתן למצוא במוסיקה הקאמרית."
אין כמעט חובב מוסיקה קאמרית שלא מכיר את ההקלטה של חמישיית דג השמך של שוברט עם צוקרמן וחבריו הטובים, יצחק פרלמן, דניאל ברנבוים, ז'קלין דה פרה וזובין מהטה. כל מי שנכח בהופעות ההיסטוריות בהיכל התרבות (או בלונדון) יודע שהיה עד לאחד מרגעי השיא בהיסטוריה של ביצועי מוסיקה קאמרית. "זה היה לפני 40 שנה ,זה שני דורות, לא רק שלי אלא של כל העולם שמאוד מאוד השתנה. בזמן ההוא זה היה זמן מיוחד מאוד, העולם עצמו היה תרבותי יותר. לחזור ממלחמת ששת הימים לחיים רגילים היה אתגר ענק. והנה אנו, כולנו שבאנו מאותו מקום מוסיקלי, מאותו מקום נפשי, ישבנו לנגן. והכל פעל – יום אחד ישבנו ביחד, נגנו וזה הצליח. האמת היא שלנו זו היתה חוויה נפלאה. הסרט שנוצר מסביב לזה זה כבר לא שייך לנו, אבל לנו תישאר תמיד החוויה."

והדבר החשוב ביותר בכל קונצרט למוסיקה קאמרית, מדגיש צוקרמן, מעבר לחוויה, זה שלא משנה מה הבדלי הגילאים או הרמות בין הנגנים, "כמתחילים לנגן כולם הם שווים בין שווים, וזו המוסיקה עצמה שמובילה אותנו. כולנו נמצאים שם ביחד לשרת את המוסיקה, כך זה היה שאני הייתי ילד בראשית דרכי ושום דבר לא השתנה מבחינה זאת."
בביקורם הראשון בארץ יופיעו פנחס צוקרמן והנגנים הקאמריים שלו במסגרת הסדרה מוסיקאים גדולים במשכן, בבית האופרה בתל אביב ב-3 במאי. הם ינגנו שלישיית מיתרים מאת שוברט, חמישיית מיתרים מאת בטהובן ואת חמישיית המיתרים השנייה מאת ברהמס.

עבור לתוכן העמוד