עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

להקת "לה לה לה יומן סטפס" בישראל

אשפי המחול המודרני של אדוארד לוק עם
 "אמג'ד"- היצירה החדשה והמדוברת

12-14 בינואר 2009 – סידרת "מחול במשכן"

"אדוארד לוק הופך את המחול הקלאסי על הראש. איזו אינטנסיביות! 75 דקות של מתח גבוה!"(לה מונד נובמבר 2007)

"עבודה מחשמלת שמביאה את הקהל לטראנס בעקבות איכות הביצוע... שמונה רקדנים שהינם על גבול הסופר אנושי". (אל פאיס, ברצלונה,נובמבר 2007)

"אמג'ד היא יצירה שאיפשרה לי לחזור על ההיסטוריה של "אגם הברבורים" ו"היפהפייה הנמה" ולעבוד עם הזיכרון" (אדוארד לוק)

להקת המחול הקנדית "לה לה לה יומן סטפס" תהיה אורחת סדרת "מחול במשכן" בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה. הלהקה תעלה את "אמג'ד" עבודתו האחרונה והמדוברת של הכוריאוגרף הידוע ומנהלה האמנותי אדוארד לוק.

המופע יועלה ב-12,13 ו-14 לינואר 2009 בבית האופרה המשכן - לאמנויות הבמה בת"א.

להקת "לה לה לה יומן  סטפס" הוקמה ע"י הכוריאוגרף היהודי קנדי אדוארד לוק בשנת 1980 בתיאטרון הקטן "לה אסקבל" במונטריאול. משם הוזמנה הלהקה להופיע ב"מטבח" (ה- KITCHEN)- מוקד העשייה של המחול האוונגרדי בניו-יורק. מאז, נחשבת הלהקה לאחת המפורסמות והחשובות ביותר בעולם  הודות לשפה הייחודית של לוק.

בין העבודות שהציבו את הלהקה בחזית העשייה הבינלאומית במחול היו: "HUMAN "SEX משנת 1985,  new demons  משנת 1987, ""enfante, ו- c'est destroy" "  בשנים 1991, 1995, "ezauce'/salt"  משנת 1998, ו- "אמליה" בשנת 2002. יצירות אלה הועלו ברחבי העולם בקופרודוקציות עם הגופים היוקרתיים ביותר למחול ובהם: "תיאטר דה לה ויל" בפריז, תיאטרון "דה סינגל" באנטוורפן, להקת המחול "הט" באמסטרדם, ה"אימפולדטאנץ" בוינה, מרכז האמנות הלאומי של אוטאווה, מרכז לאמנות LG בסיאול ותיאטרון "סאיטמה" ביפן.

אדוארד לוק , החל את הקריירה שלו ככוריאוגרף בגיל 20 כאשר יצר מספר עבודות בין השנים 1974 ל-1979 עבור להקות מחול  בקנדה, בהן קבוצת "נובל אייר","לה גרנד בלט קנדיאן" של מונטריאול ועוד. בשנת 1980 ייסד את להקת "לה לה לה יומן סטפס".

עבודותיו זכו בפרסים רבים, כולל פרס צ'למר הפרס החשוב ביותר של קנדה לכוריאוגרפיה, (בשנים 1982, 2001), פרס ניו-יורק לכוריאוגרפיה, פרס בייסי (1983, 1986), ועוד.

מלבד עבודתו עם הלהקה ולהקות מובילות בעולם, היה לוק,  המנהל האמנותי של מסע ההופעות העולמי של דייויד בואי בשנת 1990, כמו כן יצר כוריאוגרפיה למופע "הכריש הצהוב" של פרנק זאפה ויצר עבור  "האנסמבל המודרני" של גרמניה, האופרה של פרנקפורט, הפילהרמונית של ברלין ותזמורת הקוזרהאוס של וינה.

"אמג'ד", יצירתו החדשה של לוק שתועלה בת"א, אינה דומה למכלולו יצירותיו. הפעם מדובר ביצירה ששורשיה נטועים  עמוק בתוך עולם הבלט הקלאסי. היצירה מבוססת מבחינה רעיונית וביצועית כאחד, על שניים מהבלטים הידועים של צ'ייקובסקי:" אגם הברבורים ו"היפהפייה הנמה". אומר אדוארד לוק:"אמג'ד היא יצירה שאיפשרה לי לחזור אל ההיסטוריה של "אגם הברבורים" ו"היפהפייה הנמה" ולעבוד עם הזיכרון. התפקיד שלי הוא להפתיע את הקהל, להדהים אותו ולגרום לו לחשוב. העניין שלי ביצירות האלה נובע מהמוסיקה ומכך שצ'ייקובסקי היה המלחין הקלאסי הרציני הראשון שכתב מוסיקה לבלט. בחרתי בשתי יצירות כדי להיות משוחרר מהנרטיב שלעתים מגביל את היצירתיות של הכוריאוגרף.".

למוסיקה ב"אמג'ד" יש תפקיד משמעותי. זוהי יצירה מקורית של המלחינים העכשוויים גאוין בריארס, דיויד לאנג ובלייק הרגרייבס  שדמיינו מחדש את צ'ייקובסקי, השתמשו במלודיות מוכרות וארגו אותן מחדש לכדי  יצירה מודרנית,ההופכת את הליריות למופשט. המוסיקה מבוצעת על הבמה בפסנתר, צ'לו ושני כינורות.

הרקדנים ב"אמג'ד" רוקדים על קצות אצבעות לפי מסורת הבלט הקלאסי, אך האסתטיקה היא של מחול מודרני עם המהירות בהגשה, העצמאות היצירתית והטכניקות החזותיות הכוללות מסכי וידיאו ענקיים.

על היצירה נכתב ב"לה מונד" : "אדוארד לוק הופך את המחול הקלאסי על ראשו. איזו אינטנסיביות ! 75 דקות של מתח גבוה ! הופעה מפוצצת, חסינת פגיעות... הדואטים הינם אירוטיים בצורה ברוטאלית בשל המהירות העל קולית של הכוריאוגרפיה... הסגנון ההיפר אקטיבי, המטורף שלו מתממש כאן במלואו... השימוש הסקסי במיוחד שהוא עושה בריקוד על פוינט הינו יוצא מן הכלל...".( 24 בנובמבר2007).


לה לה לה יומן סטפס "אמג'ד"-  בית האופרה -המשכן לאמנויות הבמה ת"א

יום ב' 12.1.09 בשעה 21:00
יום ג' 13.1.09 בשעה 21:00
יום ד' 14.1.09 בשעה 21:00

מנהל אמנותי וכוריאוגרף: אדוארד לוק
מוסיקה: גאוין בריארס, דיויד לאנג ובלייק הרגרייבס  על פי המוסיקה לבלטים "אגם הברבורים" ו"היפהפייה הנמה" מאת צ'ייקובסקי.
מעצב תפאורה: ארמנד ואילנקורט
מעצב תלבושות: ונדל
מעצב תאורה:ג'ון מונרו
ניהול מוסיקלי ופסנתר: ניו קונג קיאה

לדף המופע

עבור לתוכן העמוד