עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

לרגל יום העצמאות ה-60: "חיילות בפוקוס"

תערוכת צילומים לזכרו של סמ"ר אמיר קרא, במסגרת המפעל "חיילים מצלמים צבא"

החיילת הישראלית  לאורך 60 שנה: הגיבורה ההירואית, האירוטית, הקרבית - בעין המצלמה
באכסדרת בית האופרה - המשכן לאמנויות הבמה ת"א 1.5.08- 31.5.08

"חיילות בפוקוס", תערוכת צילומים המוקדשת לנושא החיילות בצה"ל מאז קום המדינה, תתקיים במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב לקראת יום העצמאות תשס"ח ובמלאות 60 שנה למדינה. התערוכה, בחסות בית האופרה -  המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב, מהווה חלק מן המפעל "חיילים מצלמים צבא" אשר מתקיים זו השנה השישית. יועצת לאוצרות - פראנס לבה נדב.
 
"חיילים מצלמים צבא" הינו מפעל אמנותי שנוצר לזכרו של סמ"ר אמיר קרא ז"ל אשר נהרג בקרב בלבנון בהיותו בן 20. אמיר היה חובב צילום נלהב והותיר אחרי מותו צילומים מרתקים המבטאים את אישיותו. המשכן לאמנויות הבמה אימץ תערוכה זו באופן קבוע, ורואה במפעל זה המתקיים אחת לשנתיים, חשיבות רבה במתן במה לחיילים וחיילות צעירים המבטאים עצמם דרך הצילום.

התערוכה מהווה ניסיון להרהר בייצוג הצילומי של החיילת הישראלית לאורך שנות קיום המדינה. החיילות המופיעות בצילומים שבתערוכה צולמו ממניעים שונים ומטרות שונות בהתאם לצלמים: צלמי עיתונות, צלמי תיעוד, צלמים של דובר צה"ל, הצלם של בה"ד 12: אהרונסון האגדי, והאלטר אגו שלו משה באייר מ'פוטו אירית'.

במהלך עבודת האוצרות ומתוך מאות הצילומים שנסקרו עלו שתי נקודות עיקריות, הבאות לביטוי ב- 25 העבודות שנבחרו: מיעוט צילומי חיילות שנעשו על ידי נשים צלמות ותפיסתה של החיילת הישראלית כהרואית עד אירוטית ויפה, בצילומים שבחר הממסד לפרסם בציבור הרחב.

בצילומים משתקפת ההתמודדות של הנערה המתגייסת עם מעמדה החדש: היא עוטה מדים ובאחת הופכת לחיילת. אובדן תחושת הזהות האינדיבידואלית והבלבול בין הזהות הצבאית הגברית במהותה לבין זו הנשית, מונצחים היטב בשלוש עבודותיו של מיכה ברעם: תהליך חיול בבקו"ם, תצוגת אופנה והחיילת העומדת לבדה מול החיילים.

טווח הייצוג של האשה הנושאת נשק נע בתערוכה בין קטבים שונים: הפן הנשי האירוטי, שביטויו המובהק נמצא בצילומים המבויימים של אהרונסון ומשה באייר (שנעשו בשיתוף פעולה מלא עם החיילות), כמו גם צילומי בנות יחידת קרקל הקרבית, שנעשו על ידי טובי כהן הבריטי, המביאים פנטזיה הרואית הוליוודית באמצעות חיילת המחזיקה את הרובה בתנוחה מפתה על רקע שקיעה - כאילו יצאה עכשיו ממערבון. מצד שני, בולט הדימוי הציבורי של החיילת הישראלית הממלאת משימות האמורות להיות שוות ערך למשימות הגבריות, כמו בצילום של אביר סולטן מדובר צה"ל, בו חיילת משליכה רימון ומאבדת כל מאפיין נשי.

בתערוכה משתקף הפער בין צילומים שנעשו על יד גברים לאלה שנעשו על ידי נשים: במרבית צילומי הגברים בולט תפקידה ההירואי של החיילת ולרוב גם הנשי-אירוטי. לעומת זאת, בין הצלמות יש כאלו שגילו עניין דווקא ברגעים האנטי-הירואיים של הנערות המגויסות. כך בצילום של אמילי חלפון - נערה היושבת בפיג'אמה עם חטיף ביד, בצילום טקס הסרת הגבות של איריס חסיד-סגל או בצילום של רחל פפו "אורטל בכניסה לאוהל".

חלקן של הבנות המצולמות אותרו והתבקשו להיזכר ברגע המונצח: "אני זוכרת שעמדנו ובא פוטו אהרונסון עם האופנוע ושאל אם אנחנו רוצות להצטלם.
הוא לקח אותנו לשדה פתוח וביקש שנעשה פוזות קרביות עם הנשק וכובע הפלדה" (בתיה, מחזור 1956). "זו תמונה שכל חיילת במדינת ישראל מחכה לה. עמדנו בתור בשביל הפוזות. מי שאין לה תמונות כאלה, זה כאילו שלא עשתה צבא. אני חושבת שזה היה חלק מסדר היום של אותו היום, לעבור ולהצטלם" (אוסנת, צילום מצעד בוקר, 1987). "אף פעם לפני כן לא התאפרתי, חברה הציעה לי להתאפר כדי שאצא טוב בתמונות. כל מה שרציתי זה להרגיש טיפה נשית. בחרתי להצטלם עם העוזי שלי שהיה כמעט כמו "התינוק" שלי במשך שלושה שבועות" (לימור מחזור 1992).

בין הצלמים שצילומיהם בתערוכה: מיכה בר עם, טובי כהן, רחל פפו, איריס חסיד סגל,אביר סולטן, ועוד.
התערוכה תוצג בין התאריכים: 1.5.08 ועד 31.5.08. פתיחה חגיגית: 2.5.08 יום ו' בשעה 10:30. הכניסה חינם.

בית האופרה- המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך 19 ת"א
טל': 036927777
www.israel-opera.co.il

עבור לתוכן העמוד