הוליווד באופרה בקונצרט השני בסדרה הקלאסית הקלה של האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית י-ם, רשות השידור

הקונצרט השני בסדרת הקלאסית הקלה של האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור יביא לאולם הקונצרטים את המוסיקה הנפלאה שכתבו גדולי המלחינים של ימינו למסך הכסף.
על התזמורת ניצח עומר מ. ולבר, מנצח הבית של האופרה הישראלית והסולן יהיה זמר הטנור גיא מנהיים. הקונצרט יתקיים ב-13 בפברואר באולם הקונצרטים ע"ש הנרי קראון בירושלים וב-14 בפברואר בבית האופרה במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.
הנעימות המוכרות והאהובות מהסרטים שר הטבעות, הארי פוטר, אינדיאנה ג'ונס, משימה בלתי אפשרית, מלחמת הכוכבים, ג'יימס בונד, סינמה פרדיסו וקלאסיקות קולנועיות כמו ד"ר ז'יוואגו, רומיאו ויוליה, הסנדק, סיפור הפרברים והפנתר הורוד יעמדו במרכז הקונצרט. את המוסיקה הלחינו חשובי מלחיני הקולנוע של ימינו ובראשם ג'ון ויליאמס האגדי וכן לאלו שיפרין, הווארד שור, נינו רוטה, מוריס ז'אר, לאונרד ברנשטיין, ג'ון ברי והנרי מנציני.
עומר מ.ולבר, שהוא גם מלחין ונגן אקורדיאון, יעבד מחרוזת מיוחדת מהמוסיקה שנכתבה לסרטיו של אמיר קוסטריצה ובמחרוזת זו הוא יתלווה לתזמורת בנגינה על האקורדיאון.
כמו כן יבוצעו בקונצרט מספר קטעים מהקלאסיקות של הקולנוע הישראלי – קזבלן והשוטר אזולאי וכן מחרוזת מהמחזמר היהודי הפופלארי בכל הזמנים – כנר על הגג.

מוסיקה לסרטים – ג'ון ויליאמס וחברים
מכל אמנויות הבמה מוסיקה היא האבסטרקטית ביותר. סיפור יכול לעבור באמצעות טקסט מדובר או מושר. סיפור יכול להיות מבוצע בפנטומימה ובריקוד סוחף. אבל האם מוסיקה יכולה להיות נראטיבית? האם מוסיקה יכולה לספר סיפור? הרי כאשר אין לנו את המלה עצמה, כל אחד יכול להתייחס אל המוסיקה בצורה שונה לחלוטין. מוסיקה שתישמע רגועה לאחד תישמע סוערת באוזני אחר. מוסיקה שמתארת את טיפות הגשם יורדות, יכולה להביא אסוציאציות שונות לחלוטין למאזין אחר. המוסיקה יכולה לתאר לנו עולמות שונים, אך האינטרפרטציה של המוסיקה היא מאוד מאוד סובייקטיבית.
פרט למקרה אחד – המוסיקה לקולנוע. כאן למוסיקה יש תפקיד חשוב עד מאוד. כי המוסיקה לקולנוע אינה בדיוק יצירה בפני עצמה, זו מוסיקה המעצימה את החוויה הויזואלית והדרמטית שהצופה נחשף בפניה. המוסיקה יכולה להוסיף ממד של פחד מחד או של רוגע מאידך. המוסיקה יכולה להוליך לקראת קרשנדו אדיר בעלילה או להשקיט את סערת הרגשות של הגיבור. אם נחשוב על כך אין כמעט סרט ללא מוסיקה. מעטים הם הרגעים בהיסטוריה של הקולנוע שאין לנו מוסיקה שמלווה את הדיאלוגים על הבד שלא לדבר על הקטעים בהם אין דיאלוגים. כתיבת מוסיקה לקולנוע היא אומנות בפני עצמה וכמו בכל מלאכת יצירה יש גם לז'אנר זה את הכוכבים שלו.
עוד לפני שסרטי הקולנוע החלו לדבר, המוסיקה היתה חלק מרכזי מהחוויה הקולנועית. פסנתרנים ישבו בדרך כלל באולמות בהם הוקרנו סרטי הקולנוע האילמים ונגנו מוסיקה חיה כלווי לסרט האילם על המסך. ברגע שהסרטים האילמים פינו דרכם לסרטים המדברים ופסי קול נוספו לסרטים, גם המוסיקה עצמה התווספה לפסי הקול ולא היה עוד צורך במוסיקאים שילוו את הסרטים בעת ההקרנה. נגנים אלו כמו גם חלק מכוכבי הקולנוע האילם שלא ידעו כיצד לדבר מול המצלמה, איבדו את מקור פרנסתם.
אך המוסיקה נותרה חלק מרכזי מסרטי הקולנוע. מלחינים רבים שברחו מגרמניה הנאצית לארצות הברית, כמו קורנגולד למשל, מצאו עבודה בהוליווד שם העלו את רמת מוסיקת הקולנוע האמריקנית באופן משמעותי ביותר. המוסיקה הפכה עוד יותר מבעבר לחלק מרכזי מהסרט והיא היתה חשובה להצלחתו בדיוק כמו התסריט והמקום בו צולם הסרט. במשך השנים מוסיקאים רבים התפרסמו בשל כתיבתם לקולנוע. נכון, אמנם לעתים פנו מפיקי הסרטים למלחיני תיאטרון או למלחיני מוסיקה קלאסית כדי שיכתבו לקולנוע, אבל ברוב המקרים המלחינים בהוליווד היו בראש ובראשונה מוסיקאים שהתמחו בכתיבה לקולנוע.
המוסיקה שנכתבה לקולנוע תמיד ניהלה חיים כפולים: ראשית על המסך אבל גם מחוץ לבתי הקולנוע, על גבי תקליטים ותקליטורים. כיום פס הקול של כל סרט חדש נמכר בו ברגע בו הסרט יוצא לאקרנים ופסי הקול הפכו לחלק מרכזי ביותר במערכת השיווק של כל סרט חדש. אולם הקונצרטים לעומת זאת לא היה תמיד המקום הטבעי ביותר למוסיקה שנכתבה לקולנוע למרות שתזמורות אמריקניות ובעיקר תזמורת הבוסטון פופס המפורסמת, נגנו מאז ומעולם מוסיקת קולנוע. כאשר הפופולריות של הקולנוע מתגברת כל הזמן, המוסיקה לקולנוע הופכת גם היא לפופולרית ביותר. האם למוסיקת קולנוע יש חיים עצמאיים מחוץ לסרט עצמו? תוכנית הקונצרט הקרוב בקונצרט מוסיקה מהסרטים במסגרת הסדרה הקלאסית קלה של האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור בניצוחו של עומר מ. ולבר, היא הוכחה שמוסיקה טובה לקולנוע יכולה להיות מהנה ביותר גם באולם הקונצרטים. למעשה האזנה למוסיקת קולנוע על גבי תקליטור ועוד יותר באולם הקונצרטים מאפשרת להתרכז במוסיקה עצמה מבלי לעסוק או לחשוב ולו רק לרגע קט בסרט עצמו עבורו נכתבה המוסיקה.

לדף המופע

עבור לתוכן העמוד