הספר מסוויליה עם חן רייס

הספר מסוויליה עם חן רייס
הפקה צעירה ומשובבת באופרה הישראלית
הצגה נוספת נפתחה
לאחר שכל הכרטיסים ל-12 ההצגות המתוכננות נמכרו מראש


האופרה הישראלית מעלה הפקה חדשה של האופרה הספר מסוויליה מאת המלחין האיטלקי ג'ואקינו רוסיני בכיכובה של זמרת הסופרן הישראלית חן רייס בתפקיד רוזינה ובניצוחו של המנצח יליד לבנון ג'ורג' פהליבניאן. את ההפקה הקלילה מלאת החיים והמודרנית המתרחשת כולה בביתו במרפאת השיניים של ד"ר ברטולו ביימה הבמאית הצרפתייה ממוצא איראני מרים קלמנט
ההצגה הראשונה ב-12 במרס 2010 בבית האופרה. האופרה תבוצע בשפה האיטלקית עם כיתוביות בשפה העברית ובשפה האנגלית.
לאחר שכל הכרטיסים ל-12 ההצגות המתוכננות של הספר מסוויליה נמכרו מראש, הוחלט על פתיחת הצגה נוספת של האופרה בתאריך ה-25 במרס.
הרצאת מבוא בת 30 דקות מתקיימת לפני כל אחת מההופעות ולאחר חלק מההופעות מתקיים אופרה טוקבק עם חלק ממשתתפי ההפקה.

הספר מסוויליה – קומדיה קלילה ומשובבת
סיפור העלילה של הספר מסוויליה כתוב במתכונת של קומדיה דל ארטה מסורתית בה גבר זקן ועשיר (ד"ר ברטולו) שומר בביתו על בת חסותו הצעירה והיפה (רוזינה) ומתכונן לשאת אותה לעצמו בעזרתו של ידידו הטוב (דון בזיליו). אך כמו במקרים רבים כאלו העלמה הצעירה מעדיפה גבר צעיר יותר (הרוזן אלמוויווה) שבעזרת משרתו הנאמן (פיגרו) מצליח לכבוש את ליבה של הצעירה ולהערים על האשמאי הזקן.
אלמוויווה מחזר בלהט אחר רוזינה ומצליח להערים על ברטולו ולחדור לביתו המבוצר שם הוא כולא את רוזינה. הרוזן מציג עצמו בפני רוזינה כלינדורו, ולאחר הסתבכויות רבות אשר את כולן מצליח פיגרו לפתור בתושייה רבה, הוא מגלה לרוזינה את זהותו האמיתית ואת אהבתו הרבה ונושא אותה לאישה על אפו וחמתו של ברטולו.

ממחזה לאופרה
פייר אוגוסטין בומרשה הצרפתי (1732 – 1799), שהיה עושה שעונים, מלחין, ממציא, דיפלומט, מרגל, מוציא לאור, סוחר נשק ומהפכן צרפתי ואמריקאי גם יחד, כתב טרילוגיה של מחזות שבמרכזם פיגרו הכל יכול, המשרת העולה בעורמתו ובחוכמתו על אדוניו. הטרילוגיה, הספר מסוויליה (1775), נישואי פיגרו (1781) והאם האשמה (1792), זכתה כולה לעיבודים אופראיים אם כי לא בסדר כרונולוגי המתאים לכתיבת המחזות ולא על ידי אותם מלחינים. מוצרט היה הראשון שהלחין את המחזה האמצעי נישואי פיגרו (1786), לאחריו רוסיני הלחין את הספר מסוויליה (1816) וז'ול מסנה הצרפתי הוא זה שהלחין את האם האשמה לאופרה ששמה הוא כרובינו (1905). בטרילוגיה, שזכתה להצלחה רבה על במות התיאטרון של פריס, יש לא מעט סממנים ביוגרפיים מחייו של בומרשה כאשר שלוש דמויות, פיגרו, הרוזן אלמוויווה ורוזינה ההופכת לרוזנת אלמוויווה, מופיעות בכולם. מחבר הליברית של רוסיני צ'זארה סטרביני לקח את מחזהו של בומרשה והעביר אותו כמעט אחד לאחד לבמת האופרה. למעשה רוסיני לא היה הראשון שהלחין את הספר מסוויליה, קדמו לו המלחין האיטלקי ג'ובני פאיזיילו (1782 בסט. פטרבורג) והמלין המלטזי ניקולאס איסוארד.

אופרה במרפאת שיניים כאן ועכשיו
מרים קלמנט, הבמאית הצרפתית הצעירה ממוצא איראני, שכבר ביימה באופרה הישראלית את המסע לריימס מאת רוסיני, שבה לביים עתה את הספר מסוויליה, וכמו במסע לריימס, הגרסא של קלמנט היא מודרנית ,עכשווית, צעירה ותוססת. כשהיא מקבלת החלטה בסיסית שד"ר ברטולו הוא רופאי שיניים, מביאה אותנו שוב קלמנט לסיטואציה מלחיצה שכולנו מכירים – ההמתנה בתור לרופא שיניים במקרה זה (המתנה במטוס שלא ממריא במסע לריימס).
אומרת קלמנט: "אצל רוסיני במיוחד יש לי תחושה שאתה תמיד מהלך על גבול דק בין ריאליזם לאבסטרקטיות. הסיבה היא שההומור נמצא לעתים במצבים ולעתים במוסיקה. לעתים המוסיקה של רוסיני מאוד ריאליסטית ולעתים המוסיקה עוקבת אחרי הסיפור והעלילה באופן קרוב למדי, והתפקיד המרכזי של הבמאי הוא לבנות מכניזם מדויק העומד בקצב של המוסיקה ובכל מה שקורה על הבמה, דבר שהוא אינו קל במיוחד. אבל לעתים, וזה בעיקר במקרים בהם רוסיני הוא הכי רוסיני שאפשר, המוסיקה גוברת על העלילה. כמו למשל בסיום של המערכה הראשונה כאשר כל הדמויות חושבות שהן יוצאו מדעתן. המצבים והמלים אינם מצחיקים במיוחד, אבל זו אחת התמונות המצחיקות ביותר באופרה, כאשר ההומור הוא במוסיקה עצמה, בתזמור, בחזרות האינסופיות עד לאבסורד של מבנה קלאסי, של קרשנדו טיפוסי. אני מאמינה כי ההתייחסות שלי לאופרה הזאת באה לידי ביטוי בתפאורה. אם הצדדים הטכניים באופרה הספר מסוויליה עובדים טוב הרי זה כיוון שהעלילה כולה נסבה סביב מקום התרחשות אחד – ביתו של ברטולו. יש פנים וחוץ לבית כמובן וההבדל ביניהם ברור ביותר. הבית הוא כמו מבצר בו רוזינה כלואה והמטרה של אלמוויווה היא לחדור פנימה ולשחרר אותה בעזרתו של פיגרו כמובן. אבל ככל שהעלילה מתקדמת, בית הכלא של ברטולו מתערער ומאבד את יציבתו עולמו שלו מתמוטט בסופו של דבר. האתגר עבורנו היה למצוא מכניזם שיהיה גם בית אבל שיהיה גם מהנה לחזות בו, תפאורה אחת אבל תפאורה היכולה עם שינויים להראות כיצד האמונות המוצקות של ברטולו נמוגות לאט לאט, אובייקט שכמו המוסיקה של רוסיני עובד כעיקרון הנראה מאוד פשוט אבל שבמציאות הוא די מורכב, בלתי הגיוני ומלא בהתפתחויות לא צפויות."


ג'ואקינו רוסיני
רוסיני נולד ב-29 בפברואר 1792 בפזארו, איטליה ונפטר ב-13 בנובמבר 1868 בפריס. הוא היה, קרוב לוודאי, המלחין הפופולארי ביותר ובעל ההשפעה הגדולה ביותר במחצית הראשונה של המאה ה-19.  בני תקופתו הכירו בו כמלחין האיטלקי הגדול ביותר של זמנו. הישגיו המיוחדים במינם, בעיקר בתחום האופרה, האפילו על אלה של מלחינים אחרים ויצרו אמות-מידה חדשות שהיו למופת לכל היתר. הוא ניחן במוסיקליות נפלאה, בחוש הומור, בהבנה עמוקה של הקול האנושי וכלי התזמורת השונים, וביכולת לשלבם במיומנות ובכישרון רב ביצירותיו.
רוסיני הלחין מעל ל-50 אופרות כאשר רבות מהן אבדו. חלקן מבוצעות כיום לעתים רחוקות ביותר כמו ארמיונה, אדוארד וכריסטינה, אייבנהו ועוד אחרות. אופרות מפורסמות יותר כוללות את טנקרדי, הגבירה מהאגם, העורב הלקחן, סמירמידס, אליזבת מלכת אנגליה, אותלו והמפורסמות ביותר כגון הטורקי באיטליה, האיטלקייה באלג'יר, וילהלם טל, לה צ'נרנטולה ומעל לכולן אין כל ספק כי הספר מסוויליה היא המפורסמת, המבוצעת והאהובה מכולן.

חן רייס – כוכבת ישראלית צעירה במרכז העולם
זמרת האופרה הישראלית הצעירה חן רייס כובשת במהירות רבה את מקומה כאחת מזמרות האופרה הצעירות המובילות בעולם כיום עם הופעות בכל רחבי העולם כולל האופרה הממלכתית של וינה, ובתי אופרה ואולמות קונצרטים בפריס, לונדון, צפון אמריקה ויפן. רייס כבר הופיעה בפעמים מספר בהפקות האופרה הישראלית כולל בתפקיד סופי ברוזנקווליר וצרבינטה באריאדנה בנקסוס מאת ריכרד שטראוס, ג'ילדה בריגולטו מאת ורדי בהפקת פרק הירקון ולאחרונה בתפקיד.פולוויל במסע לריימס של רוסיני. זו הפעם הראשונה שרייס מבצעת את התפקיד התובעני של רוזינה בספר מסוויליה, תפקיד שבמקור נכתב לזמרת מצו סופרן אך עובד על ידי רוסיני עצמו גם עבור זמרות סופרן.

סולני אופרה בינלאומיים וישראלים צעירים
הסולנים הרבים בהפקת הספר מסוויליה נמנים רובם ככולם על הדור הצעיר של כוכבי האופרה הבינלאומיים המופעים דרך קבע על הבמות הראשיות בכל העולם ולרובם הגדול זו הופעת בכורה באופרה הישראלית. את תפקיד רוזינה תגלם בחלק מן ההצגות, זמרת הסופרן הישראלית הילה בג'יו (הילד בילד חולם מאת גיל שוחט והשועלה בשועלה הערמומית הקטנה מאת ינאצ'ק באופה הישראלית). בתפקיד הראשי של פיגרו הכל יכול, הלא הוא הספר מסוויליה, יופיעו לסירוגין הבריטון אוליבייה גרנד הצרפתי (ולנטין בפאוסט בימים אלו באופרה הישראלית) ובורקה קויזה הספרדי. בתפקיד הרוזן אלמוויווה יופיעו לסירוגין שני זמרי טנור שכבר הופיעו בהפקות רוסיני באופרה הישראלית, הטנור הקולומביאני חואן חוזה לופרה (הנסיך רמירו בלה צ'נרנטולה) וחבייר אבראו האמריקאי (ליבנסקוף במסע לריימס). בתפקדי ד"ר ברטולו יופיעו לסירוגין זמר הבריטון הצרפתי ליונל פיינטרה וזמר הבריטון הספרדי אנריק מרטינז קסטינייאני ובתפקיד דון בזיליו יופיעו הבס האיטלקי אוגו גולייארדו והבס הישראלי העובד בעיקר בצרפת יורי קיסין. כמו כן מופיעים בהפקה זמרי האופרה הישראלית נח בריגר, שירה רז, איילה צימבלר ויאיר גורן.
כמו כן משתתפים בהפקה גברים מתוך מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של ישי שטקלר. דוד זבה ינגן בצ'מבלו את הרצ'יטטיבים בהפקה זו, וכמו כן ינצח על חלק מההופעות.


 

עבור לתוכן העמוד