הרקויאם של מוצרט בסדרה הליטורגית

הרקויאם של מוצרט
בסדרה הליטורגית של האופרה הישראלית
והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור
בביצוע מקהלות וסולנים בניצוחו של עומר מ. ולבר
19, 21 בינואר 


במסגרת הסדרה הליטורגית הפופולארית המשותפת לאופרה הישראלית ולתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור יבוצע הרקויאם של מוצרט, אחת היצירות המקהלתיות החשובות שנכתבו בכל הזמנים.
עומר מ. ולבר, מנצח הבית של האופרה הישראלית והמנהל המוסיקלי של תזמורת סימפונט רעננה, ינצח על הקונצרט הוא בחר לבצע לפני הרקויאם את אחת מהיצירות המוקדמות של מוצרט, הסימפוניה הראשונה של המלחין. "יהיה זה מעניין מאוד לראות איך מוצרט התפתח מאז כתב את הסימפוניה הראשונה שלו ועד שהגיע לרקויאם, המסיים את פרץ היצירה האדיר שלו. אני חייב לומר כי הרקויאם של מוצרט זו היצירה שגרמה לי להיות מוסיקאי ואף יותר מזה, זו היצירה שגורמת לי להישאר מוסיקאי."
הסולנים בקונצרט יהיו זמרת הסופרן הילה בג'יו, המופיעה בימים אלו בתפקיד הילד בבכורה העולמית של האופרה הילד חולם מאת גיל שוחט וחנוך לוין באופרה הישראלית, זמרת המצו סופרן שירה רז (המופיעה בתפקיד הנער הפיסח בילד חולם), זמר הטנור פליקס ליבשיץ וזמר הבס-בריטון ולדימיר בראון (הצופה המבוהל בילד חולם). אליהם תצטרפנה מקהלת הקיבוץ הארצי ומקהלת עדי בניצוח ושל יובל בן עוזר.
הקונצרט יתקיים באולם הקונצרטים ע"ש הנרי קראון בתיאטרון ירושלים ב-19 בינואר ובבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב ב-21 בינואר בשעה 20:00.

וולפגנג אמדאוס מוצרט (1756 - 1791)
מוצרט נולד בזלצבורג ב-27 בינואר 1756 והוטבל בשמות יוהנס כריסוסטומוס וולפגנגוס תאופיליוס מוצרט. בימינו אנו העולם בכללו מכיר את מוצרט בעיקר בזכות מחזהו הנפלא והשנון של פיטר שפר אמדאוס ועוד יותר בזכות הסרט המעט פחות מוצלח המבוסס על המחזה. כאשר המחזה אמדאוס הגיע לבמה ובהמשך למסך הקולנוע היו אוהבי המוסיקה בשוק מוחלט. כיצד היה המחזאי מסוגל לעצב את המלחין האלוהי כאדם לא כל כך מוערץ? אבל עיצובו של שפר אינו רחוק מהמציאות ולמעשה מוצרט האיש, או ליתר דיוק הילד שלעולם לא התבגר, לא היה בדיוק טלית שכולה תכלת, וגם זה בלשון המעטה.
אביו של מוצרט, לאופולד, היה מוסיקאי מכובד ועסוק ביותר שהיה אחראי על החינוך המוסיקלי הראשוני של ילדיו. וכפי שהרברט קופרברג טוען, "מבחינה ביולוגית, פסיכולוגית ומוסיקלית וולפגנג אמדאוס מוצרט לא היה יכול לקרות ללא לאופולד מוצרט." לאופולד עצמו היה גם מלחין אך לא חשוב במיוחד. תרומתו הגדולה ביותר לעולם המוסיקה היתה ללא כל ספק שעורי המוסיקה שהעביר לבנו הצעיר, אחד משבעת ילדיו, אשר חמשה מהם מתו בינקותם.
לאופולד מוצרט לימד את שני ילדיו, וולפגנג ואחותו מריה אנה או מריאן הידועה בשם ננרל, לנגן בפסנתר. ובמהרה הוא החל לסייר עם שני ילדי הפלא שלו ברחבי אירופה. הכל החל בינואר 1762 כשמוצרט הצעיר היה בן שש ואחותו בת 11 והמשפחה נסעה למינכן. ולמרות ששלושת השבועות בבוואריה לא היו מוצלחים במיוחד, הסיור הבא, לווינה, היה מדהים. העיר כולה הוכתה בתדהמה משני הילדים הקטנים שהפליאו לנגן בפסנתר. הביקור בווינה  היה לאירוע מרכזי בחיי החברה בעיר וכל אחד מבני מעמד האצולה בעיר הזמין את בני מוצרט למשכנו.
משפחת מוצרט המשיכה לסייר ברחבי אירופה בחפשה אחר משרות שיכניסו גם כסף, פרט להערצה ולכבוד. לעתים הם היו במצב נואש, אבל בסך הכל אירופה התלהבה משני הפסנתרנים הצעירים והתוססים. חיים אלו של סיורי קונצרטים מתישים הם ללא כל ספק ראשית עידן הסילון של המוסיקה הקלסית בו פסנתרנים, כנרים ומנצחים יכולים להופיע חמש פעמים בשבוע בחמש מדינות שונות. אבל בעוד שהמוסיקאים המפורסמים של היום מוזמנים להופיע ומוחתמים על חוזים זמן רב מראש, בני מוצרט נאלצו לא מעט פעמים להתחנן כי יזמינו אותם לנגן.
כאשר מוצרט גדל והפך למוסיקאי בוגר בזכות עצמו, עדיין היה עליו להתחנן לכסף ולמעמד. השכר של מוסיקאי המשרת את הכנסייה או את המדינה לא היה מספיק  למחייתו ולפרנסת משפחתו.
מוצרט למד מוסיקה בעיקר אצל אביו, לאופולד כמעט מגיל אפס. וכיוון שכבר בגיל צעיר החל להלחין ולהופיע בפומבי לקח אותו אביו במסעות רבים בכל רחבי אירופה. ובמסעות אלו, בעת הנגינה בפני קהל, השתפשף מוצרט המוסיקאי בצורה הטובה ביותר, רק כך תחת האש הצולבת של האצולה האירופאית הוא חידד את כישוריו ונהיה לאחד המלחינים הגאונים שחיו מעולם. מוצרט אהב לכתוב יצירות עבור נגנים ספציפיים. לעתים כתב יצירה  עבור ידיד, במקרים אחרים כתב יצירה אשר הוזמנה בכדי שתבוצע על ידי גוף מסוים, ולעתים כתב מוצרט יצירות לתלמידם ובעיקר לתלמידות שלו. באופרה החטיפה מן ההרמון למשל הוא כתב אריה מדהימה לזמרת צעירה ומבטיחה שלמדה אצלו.
וולפגנג אמדאוס מוצרט חי חיים קצרים למדי. הוא מת בגיל 35 ב-5 בדצמבר 1791 בווינה. היו לו מעט חברים בזמן ההוא והשנים האחרונות בחייו היו מלאות באכזבות וביגון רב. למרות זאת דווקא בשנים אלו הוא הלחין כמה מיצירות המופת הגדולות שלו כמו רביעיות המייתרים האחרונות והקונצ'רטי האחרונים לפסנתר, וכן האופרה חליל הקסם והרקויאם אותו החל אך מעולם לא סיים. עד היום לא ברור בדיוק ממה ולמה מת מוצרט. בסרט אמדאוס נרמז כי היה זה המלחין סליירי שהרעיל את מוצרט בגלל שקינא בו. אין זה רעיון חדש. כבר פושקין טוען זאת בדרמה שלו מוצרט וסליירי אשר היוותה את הבסיס  לאופרה הקצרה של רימסקי-קורסקוב הנושאת את אותו השם.

האמנים
עומר ולבר, מנצח, נולד בישראל והוא מכהן כיום כמנצח הבית של האופרה הישראלית והמנהל המוסיקלי של תזמורת סימפונט רעננה. באופרה הישראלית הוא ניצח על חליל הקסם (מוצרט), נשף מסכות (ורדי), הטרובדור (ורדי), כך עושות כולן (מוצרט) וכוחו של גורל (ורדי). בהמשך העונה ינצח באופרה הישראלית על טורנדוט (פוצ'יני), מאדאם בטרפליי (פוצ'יני), לה ג'וקונדה (פונקיילי), מפיסטופלה (בויטו) והשועלה הערמומית הקטנה (ינאצ'ק) וכן על הפקות הפארק של שיקוי האהבה (דוניצטי) ולה טרוויאטה (ורדי). הוא ערך את הופעת הבכורה שלו עם בית האופרה לה סקאלה עת ניצח על אאידה (ורדי) בסיור של הלה סקאלה לתל אביב. הוא ניצח על מספר תזמורות ישראליות כולל הסינפונייטה הישראלית באר שבע, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הקאמרית הקיבוצית, התזמורת הסימפונית חיפה, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור והתזמורת הפילהרמונית הישראלית. הוא ניצח על בכורות של כעשר יצירות ישראליות מקוריות ויצירות מודרניות. בחודש פברואר 2007 ניצח על קונצרט גאלה עם התזמורת הפילהרמונית של בייג'ין, בבייג'ין סין. כמו כן ניצח על התזמורת הפילהרמונית של ווסטפאליה – רקלינגהאוזן. לאחרונה ניצח באיטליה על קונצרטים סימפוניים בוונציה ובוורונה, וכן על הפקות אופרה של אאידה והטרובדור (ורדי) בפדובה. בשנים הקרובות ינצח על הטרובדור, לה טרוויאטה וריגולטו (ורדי) בפסטיבל וינה ועל מפצח האגוזים (צ'ייקובסקי) וורתר (מסנה) בלה סקאלה.
עומר ולבר החל את הקריירה המוסיקלית שלו בגיל חמש. הוא מנגן בכינור, אקורדיון ופסנתר. הוא החל את לימודי הקומפוזיציה אצל טניה טלר בגיל 10. בתקופה זו הכיר את מיכאל וולפה אשר הפך להיות מורהו המרכזי לקומפוזיציה עד לשנת 2004. ב-1999 הוא סיים את לימודי המוסיקה בקונסרבטוריון העירוני בבאר שבע, ומאז יצירותיו מבוצעות בתזמורות ואנסמבלים בישראל ובחו"ל ואף משודרות ברדיו. הסינפונייטה הישראלית באר שבע ביצעה מספר בכורות מיצירותיו, ביניהן הסוויטה לתזמורת כלי קשת, בסון וקלרנית, קונצ'רטו לפסנתר וקונצ'רטו למנדולינה. אנסמבל קפריזמה ביצע את היצירה מוסיקה לעשרה כלים – הומאז' לבאך במהלך סיור באירופה ואנסמבל מוסיקה נובה ביצע את חמישיית האבוב העלה האחרון. ולבר ניגן באקורדיון עם ושלישיית ענבר – וינה – ירושלים שביצעה את יצירתו טריו פסנתר ואקורדיון. בדצמבר 2004 ולבר ניצח על הבכורה העולמית של הקונצ'רטו לוויולה פרי עטו, אשר בוצע על ידי הוויולן עמיחי גרוס והתזמורת הקאמרית הישראלית. מזה חמש שנים, זוכה ולבר בקביעות במלגות קרן התרבות אמריקה ישראל – קרן שרת, למוסיקאים מצטיינים. עומר ולבר למד ניצוח בכיתתו של מנדי רודן באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים.

הילה בג'יו, סופרן, נולדה בישראל. סיימה בהצטיינות את לימודיה באקדמיה למוסיקה בתל-אביב. היתה חברה באופרה סטודיו של האופרה הישראלית שם הרפרטואר שלה כלל תפקידים כאדלה בעטלף (י. שטראוס), נורינה בדון פסקואלה (דוניצטי), גרטל בהנזל וגרטל (הומפרדינק) ואמור באורפיאו ואאורידיצ'ה (גלוק). הופיעה כסולנית עם מירב התזמורות בארץ כולל התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הקאמרית הקיבוצית, סימפונט רעננה ועוד. הרפרטואר הקונצרטי שלה כולל בין השאר את תהלים מ"ב ואליהו מאת מנדלסון, ישראל במצרים (הנדל), בריאת העולם (היידן), קנטטות של באך ועוד. זכתה במקום השני בתחרות הזמרה בלוודר בווינה וכן בפרס על ביצוע יצירה ישראלית מטעם שר המדע, התרבות והספורט. זכתה במלגות קרן התרבות אמריקה- ישראל, המכון הישראלי לאמנויות הזמרה, מגלת גרבוב ומלגת בסר. הופיעה בתפקיד אולימפיה בסיפורי הופמן (אופנבך) בבית האופרה במקלנבורג, גרמניה וכן ביצעה את סרפינה במשרתת הגברת (פרגולזי) ואת גברת זילברקלאנג באימפרסריו (מוצרט). באופרה הישראלית ביצעה תפקידים רבים כולל התפקיד הראשי בשועלה הערמומית הקטנה (ינאצ'ק), אולימפיה בסיפורי הופמן (אופנבך), דספינה בכך עושות כולן, פפגנה בחליל הקסם (מוצרט), לוסינדה בארמיד (גלוק), פרטניס בהלנה היפה (אופנבך), הנימפה הראשונה ברוסלקה (דבוז'ק), לולו באלמנה העליזה (להאר), פרסקיטה בכרמן (ביזה) ובימים אלו היא מופיעה הילד בבכורה העולמית לאופרה הילד חולם (גיל שוחט על פי המחזה של חנוך לוין). בהמשך העונה תשיר את תפקיד רוזינה בספר מסוויליה (רוסיני) באופרה הישראלית.


שירה רז, מצו-סופרן, נולדה בישראל. סיימה את התואר הראשון בהצטיינות באוניברסיטת מאנס בניו יורק בשנת 2002. במהלך לימודיה בניו יורק הופיעה באופן קבוע ברסיטלים, בפסטיבלים ובקונצרטים במסגרות שונות בעיר. כמו כן השתתפה בפסטיבל מוסיקה קאמרית בשווייץ. הופיעה ביצירה מקורית עם להקת המחול של רננה רז. זכתה במלגות מקרנות שונות כולל קרן התרבות אמריקה-ישראל והעמותה הישראלית לאמנויות האופרה וכן מלגת בסר ומלגת המועדון המסחרי-תעשייתי. שירה רז היתה חברה באופרה סטודיו של האופרה הישראלית שם הרפרטואר שלה כלל את צ'נרנטולה וטיסבה בלה צ'נרנטולה (רוסיני), הנזל בהנזל וגרטל (הומפרדינק) והגבירה השנייה בחליל הקסם (מוצרט) וכן את תפקיד כרובינו בנישואי פיגרו (מוצרט) עם התזמורת הסימפונית החדשה חיפה. הופיעה בקונצרטים עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון, התזמורת הקאמרית הישראלית, תזמורת סימפונט רעננה ועוד. שרה את תפקיד בסטיין בבסטיין ובסטיינה (מוצרט) עם התזמורת הקאמרית רמת-גן ואת טאמירי במלך הרועה (מוצרט) עם התזמורת הקאמרית הישראלית. ביצעה את תפקיד הסולו ביוהאנס פסיון (באך) עם התזמורת הסימפונית ירושלים. השתתפה בפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית בירושלים. באופרה הישראלית שרה את תפקיד ג'ובנה בריגולטו (ורדי), את פלורה בלה טרוויאטה (ורדי) בבימויו של פרנקו זפירלי וכן בהפקת הפארק של האופרה הישראלית, דרייאד באריאדנה בנקסוס, יתומה באביר הוורד (ר. שטראוס), הגבירה השנייה בחליל הקסם (מוצרט), העונג בארמיד (גלוק), נזירה אחות בנזירה אנג'ליקה (פוצ'יני), מודסטינה במסע לריימס (רוסיני) ומרתה במפיסטופלה (בויטו). כמו כן שרה את תפקיד דידו בדידו ואניאס (פרסל) בהפקה מיוחדת של האופרה סטודיו בישראל ובגרמניה. בימים אלו שרה את תפקיד הנער הפיסח בבכורה העולמית לאופרה הילד חולם (גיל שוחט על פי המחזה של חנוך לוין) ובהמשך העונה תשיר את מרתה בפאוסט (גונו) ואת ברטה בספר מסוויליה (רוסיני) באופרה הישראלית.

פליקס ליבשיץ, טנור, נולד באוקראינה שם הופיע כסולן בבית האופרה בדונצק. שר את דה גרייה במנון (מסנה) בשטוקהולם ואת ליקוב בכלת הצאר (רימסקי-קורסקוב) בבית האופרה שטלה בפריס וכן בבורדו. מאז שעלה לישראל הופיע בקונצרטים עם רוב התזמורות המובילות בארץ כולל התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור ועוד. הוא הופיע בקונצרטים בברית המועצות לשעבר, וכן בגרמניה פולין, הונגריה, צרפת וספרד. בין התפקידים אותם ביצע אלפרדו בלה טרוויאטה (ורדי), ישמעאל בנבוקו (ורדי), התפקיד הראשי בפאוסט (גונו), נמורינו בשיקוי האהבה (דוניצטי) והצועני הצעיר באלקו (רחמנינוב). באופרה הישראלית הופיע בתפקידים רבים כולל הניהיליסט בליידי מקבת ממצנסק (שוסטקוביץ'), בורסה בריגולטו (ורדי), טמינו בחליל הקסם הקטן (מוצרט), ארתורו בלוצ'יה די למרמור (דוניצטי), מלקולם במקבת (ורדי), תצפיתן בבילי באד (בריטן), קודריאש בקטיה קבנובה (ינאצ'ק), לנסקי ביבגני אונייגין (צ'ייקובסקי), קמי באלמנה העליזה (להאר), אכילס בהלנה היפה (אופנבך), הארי בנערה מהמערב הפרוע (פוצ'יני), בפה בפליאצ'י (לאונקוולו), השוטה בווצק (ברג), ג'אקינו בפידליו (בטהובן), האביר הדני בארמיד (גלוק), סקרמושו באריאדנה בנקסוס (ר. שטראוס), זפירינו במסע לריימס (רוסיני), פאנג בטורנדוט (פוצ'יני), המורה בשועלה הערמומית הקטנה (ינאצ'ק) ועוד. זכה במלגת ברוך גרבוב, מלגת זיתי ומלגות המכון הישראלי לאמנות הזמרה.

ולדימיר בראון, בס – בריטון, נולד ברוסיה ועלה לישראל. בבתי האופרה בברית-המועצות לשעבר שר למעלה מ-60 תפקידים ראשיים. מאז עלייתו ארצה הוא מופיע בקביעות בקונצרטים על כל התזמורות המובילות בארץ כולל התזמורת הפילהרמונית הישראלית תחת שרביטו של זובין מהטה, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, תזמורת סימפונט רעננה והתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. מאז הופעת הבכורה שלו באופרה הישראלית בשנת 1991 בתפקיד ז'רמון בלה טרוויאטה (ורדי) הוא הופיע בלמעלה מ-50 תפקידים באופרה הישראלית כולל סקרפיה בטוסקה, שרפלס במאדאם בטרפליי, מיקלה בגלימה, טימור בטורנדוט, ג'רונטה במנון לסקו (פוצ'יני), ארבעת הנבלים בסיפורי הופמן (אופנבך), אלפיו בקוולריה רוסטיקנה (מסקני), טוניו בפליאצ'י (לאונקוולו), ספרפוצ'ילה בריגולטו (ורדי), הכוהן הגדול של דגון בשמשון ודלילה (סן-סנס), אורובזו בנורמה (בליני), גרמין ביבגני אונייגין (צ'ייקובסקי), פרנדו בטרובדור, פאולו בסימון בוקנגרה, סמואל בנשף מסכות, אמונסרו באאידה, אציו באטילה (ורדי), שד המים ברוסלקה (דבוז'ק), ארונטה בארמיד (גלוק), אבו לוטפי בבכורה העולמית של מסע אל תום האלף (יוסף ברדנשווילי ו-א.ב. יהושע) ועוד תפקידים רבים. בימים אלו הוא מופיע בתפקיד הצופה המבוהל בבכורה העולמית של הילד חולם (גיל שוחט על פי חנוך לוין) ובהמשך העונה יבצע את תפקיד מפיסטופלס בפאוסט (גונו) וכן את טומסקי בפיק דאם (צ'ייקובסקי) באופרה הישראלית.

 

עבור לתוכן העמוד