לה סקאלה מילנו בביקור היסטורי בתל - אביב

לה סקאלה מילנו בתל אביב
למעלה מ-400 אמנים מלה סקאלה יגיעו לתל אביב
דניאל ברנבוים והלה סקאלה מבצעים את אאידה
לסיום עונת האופרה הישראלית
ובמסגרת חגיגות ה-100 לעיר תל אביב יפו
ואת הרקויאם של ורדי בגני יהושע
יולי 2009 בתל אביב


האופרה הישראלית מארחת בבית האופרה בתל אביב את בית האופרה לה סקאלה ממילנו לשישה מופעים של האופרה אאידה מאת ורדי בבימויו של פרנקו זפירלי ובניצוחו של דניאל ברנבוים.
למעלה מ-400 סולני, זמרי, נגני ורקדני הלה סקאלה, בית האופרה היוקרתי בעולם, יגיעו לתל אביב לרגל חגיגות ה-100 לעיר ויבצעו כאן את אאידה וכן קונצרט מיוחד של הרקויאם של ורדי בגני יהושע.
סיור בית האופרה לה סקאלה ממילנו לתל אביב התאפשר בעקבות תמיכה של שגרירות איטליה בישראל, מנהלת חגיגות ה-100 ושורה ארוכה של גופים מסחריים ואנשים פרטיים שתרמו באופן מיוחד לפרוייקט ייחודי, גדול ממדים ועתיר תקציב זה.
ההופעה הראשונה של אאידה תתקיים ב-14 ביולי בבית האופרה. הרקויאם של ורדי יבוצע בגני יהושע ב-16 ביולי.

בית האופרה לה סקאלה ממילנו הוא ללא כל ספק אחד מבתי האופרה החשובים והנחשבים ביותר בעולם כיום, בית אופרה עם מסורת של מאות בשנים שעל במותיו הועלו בהופעות בכורה האופרות החשובות של גדולי המלחינים האיטלקיים כמו ורדי, פוצ'יני ועוד רבים אחרים. לפני מספר שנים התמנה המנצח הישראלי הנודע דניאל ברנבוים למנצח הראשי של הלה סקאלה והוא יגיע עמם לישראל כדי לנצח על הפקת אאידה ועל הרקויאם של ורדי, יצירה אותה הוא עצמו ביצע פעמים אינספור בכל רחבי העולם ויצירת הדגל של הלה סקאלה בכל סיוריהם ברחבי העולם.

בית האופרה לה סקאלה יעלה בבית האופרה בתל אביב את ההפקה ההיסטורית של אאידה שביים פרנקו זפירלי, מחשובי במאי האופרה בעולם כיום, לראשונה בשנת 1963 והיא מבוססת על הסקיצות המקוריות של התפאורה והתלבושות שיוצרו להפקת אאידה בבכורה העולמית של האופרה בבית האופרה בקהיר בשנת 1871 והבכורה האיטלקית בלה סקאלה שנה אחת מאוחר יותר.
בהפקה ישתתפו בכירי זמרי האופרה בעולם כיום המופיעים דרך קבע בהפקות לה סקאלה וביניהם זמרות הסופרן ויולטה אורמנה ומריה חוזה סירי בתפקיד אאידה הנסיכה האתיופית המוחזקת כשפחה בחצר המצרית, זמרי הטנור סלבטורה ליצ'יטרה וסטיוארט ניל בתפקיד רדמס קצין הצבא המצרי המאוהב באאידה, זמרות המצו סופרן לוצ'יאנה דינטינו ואנה סמירנובה בתפקדי אמנריס הנסיכה המצרית המאוהבת ברדמס, זמרי הבריטון חואן פונס ומרק דוס בתפקיד אמונסרו אביה של אאידה והמלך האתיופי וזמר הבס ג'קומו פרסטיה בתפקיד רמפיס, הכהן הגדול המצרי. על חלק מההצגות ינצח עומר מ. ולבר, שהוא עוזרו האישי של דניאל ברנבוים ועובד עמו בקביעות בכל רחבי העולם.

בביצוע הרקויאם של ורדי בגני יהושע ישתתפו למעלה מ-100 חברי המקהלה של הלה סקאלה, תזמורת בית האופרה לה סקאלה (קרוב ל-100 נגנים) וארבע מסולני האופרה המובילים בעולם כיום הסופרן האיטלקיה אדריאנה דמאטו, המצו סופרן האיטלקיה לוצ'יאנה דינטינו, הטנור האיטלקי ג'וזפה פילינוטי והבס הגרמני רנה פאפה אשר יבצעו את היצירה בניצוחו של דניאל ברנבוים.


הרקויאם של ורדי היא ללא כל ספק אחת מיצירותיו החשובות של המלחין, והיא מעין אופרה בזעיר אנפין. ורדי הלחין את הרקויאם בעת ההפסקה הגדולה שלקח על עצמו מהלחנת אופרות בין כתיבת אאידה בשת 1871 ואותלו בשנת 1887. ורדי עצמו ניצח על הבכורה של הרקויאם בכנסיית סט. מרק במילנו בתאריך 21 במאי, 1874. חוקר ורדי הנודע ג'וליאן בדן טוען כי "אם נשאלים מה היא יצירתו הגדולה ביותר של ורדי, יהיה מאוד קשה לענות. אבל לגבי היצירה המראה את גאוניותו בצורה המרוכזת ביותר, אין ספק כי התשובה חייבת להיות הרקויאם. כאן המחשבה המוסיקלית של ורדי יכולה להתפתח בחופשיות מבלי שהיא תהיה מוגבלת על ידי המסורת האופראית. ביחד עם המיסה סולמניס של בטהובן, הרקויאם של ורדי היא שיאה של המוסיקה הכנסייתית של המאה ה-19." בעוד המלחין יוהאנס ברהמס קבע חד משמעית כי "רק גאון היה יכול לכתוב יצירה כזו."

בית האופרה לה סקאלה
בית האופרה לה סקאלה נוסד בשת 1776 בחסותה של הקיסרית מריה תרזה מאוסטריה, והחליף את בית האופרה הדוכסי-מלכותי שקדם לו בעיר. האופרה הראשונה שהוצגה בבית האופרה החדש היתה אירופה שהתגלתה מחדש מאת אנטוניו סליירי בשנת 1778. בית האופרה החדש עוצב על ידי הארכיטקט הניאו קלאסי ג'וזפה פיירמריני ושמו קשור במקום בו הוא נבנה – השטח בו עמדה לפני כן הכנסייה סנטה מריה אלה סקאלה. עם העלאת האופרה אבן הבוחן של רוסיני בשנת 1812 לה סקאלה הפך לבית אופרה שהציג בראש ובראשונה אופרות איטלקיות רציניות (אופרה סריה). אופרות חשובות שהועלו בבכורה לאורך השנים בלה סקאלה כוללות את קייארה וסרפינה (דוניצטי) ושודד הים (בליני) ובשנת 1839 עלתה בלה סקאלה הבכורה של אוברטו, האופרה הראשונה של ורדי, המלחין האיטלקי ששמו נקשר יותר מכל אחד אחר ללה סקאלה. ההצלחה הגדולה של נבוקו (1842) הגבירה את הפופולאריות של האופרה סריה והפכה את הלה סקאלה למעוז ז'אנר אופראי זה. ארתורו טוסקניני (1867 – 1957) התמנה למנהל האמנותי בשנת 1920 ולמרות שהמשיך לנצח על האופרות של ורדי הכניס לרפרטואר גם יצירות נוספות ובעיקר את האופרות של וגנר והחל לנגן רפרטואר סימפוני עם תזמורת הלה סקאלה. בשנת 1951 ויקטור דה סבאטה החליט שבכל שנה פתיחת העונה תתקיים בתאריך ה-7 בדצמבר, היום בו העיר מילנו חוגגת את יום הקדוש שלה, סט. אמברוז. במחצית השנייה של המאה ה-20 הופיע בלה סקאלה גדולי הזמרים בעולם (מריה קאלאס, רנטה טבלדי, ליילה גנצר, ג'ולייטה סימיונאטו, מירלה פרני, שירלי ורט, מריו דל מונקו, ג'וזפה די סטפנו, קרלו ברגונצי, לוצ'אנו פברוטי, פלסידו דומינגו, ניקולאי גיאורוב ופיירו קפוצ'ילי), במאים נודעים (לוקינו ויסקונטי, פרנקו זפירלי, פייר לואיג'י פיצי ולוקה רונקוני) וכוריאוגרפים ורקדנים מפורסמים (לאוניד מסין, ג'ורג' בלנשין, רודולף נורייב, קרלה פראצ'י ולוצ'יאנה סבייאנו).
בשנת 1968 התמנה קלאודיו אבאדו למנהל המוסיקלי של לה סקאלה והוא החזיק במשרה 18 שנה. בשנת 1986 התמנה ריקרדו מוטי למנהל מוסיקלי ובאביב 2005, סיים מוטי את תפקידו כמנהל מוסיקלי לאחר 19 שנה. באותה שנה התמנה סטפן ליסנר כמנהל הכללי והאמנותי של לה סקאלה, המנהל הלא איטלקי הראשון של בית האופרה. עונת 2007/2008 נפתחה בהפקה של טריסטן ואיזולדה (וגנר) בניצוחו של דניאל ברנבוים, הפקה שהידקה את שיתוף הפעולה בין הלה סקאלה למנצח הישראלי.

 

 

 

עבור לתוכן העמוד