רינת שחם וניל שיקוף בכרמן באופרה הישראלית

 רינת שחם וניל שיקוף בכרמן באופרה הישראלית
הפקת ענק של המטרופוליטן אופרה
עם מאות משתתפים על הבמה – זמרים, רקדנים וסולנים
הצגה ראשונה ב-25 במאי


כרמן מאת ז'ורז' ביזה, אחת האופרות הפופולאריות ביותר ברפרטואר, שבה לבמת האופרה הישראלית לאחר היעדרות ממושכת והפעם בהפקה ענק מהמטרופוליטן אופרה ובכיכובם של שניים מזמרי העל בעולם האופרה כיום – הטנור האמריקאי ניל שיקוף וזמרת המצו סופרן הישראלית רינת שחם. על ההפקה ינצח עמנואל ז'ואל-הורנק הצרפתי.
מאות משתתפים (זמרים, חברי מקהלה, רקדנים ושחקנים) משתתפים בהפקת ענק זו אותה ביים ועיצב פרנקו זפירלי עבור המטרופוליטן אופרה בניו יורק.
ההצגה הראשונה ב-25 במאי 2009 בבית האופרה ומתוכננות בסך הכל 15 הופעות. האופרה תבוצע בשפה הצרפתית עם כיתוביות בשפה העברית ובשפה האנגלית.

כרמן – מכישלון בבכורה לאופרה הפופולארית בעולם
ב- 3 במרס 1875 בתיאטרון האופרה קומיק בפריס נפל דבר בעולם האופרה. באותו ערב התקיימה במקום הצגת הבכורה של כרמן, ללא כל ספק אחת מיצירות המופת האופראיות של כל הזמנים. אך באותו ערב בפריס נחלה כרמן כשלון חרוץ. גם הקהל וגם המבקרים פשוט שחטו את כרמן, שחיטה איטית וכואבת, שחיטה אכזרית וחסרת רחמים. הכישלון הצורב של כרמן פגע בביזה עד עמקי נשמתו. שלושה חודשים בדיוק לאחר מכן הוא נפח את נשמתו ויש הטוענים כי הביקורות הנוראות על כרמן הרגו לא רק את האופרה אלא גם את המלחין עצמו. ביזה מעולם לא ידע איזה להיט אופראי הוא הלחין. בערב של ההופעה ה33- של כרמן, ב3- ביוני 1875, נפטר ביזה. את פרות ההצלחה האדירה של כרמן לאחר מכן הוא כבר לא קטף. עבורו יצירת המופת שלו נחלה כישלון חרוץ. את המחמאה הגדולה ביותר העניק לכרמן לא אחר מאשר הפילוסוף פרידריך ניטשה שאמר: "המוסיקה היא מרושעת, מעודנת ופנטסטית ובאותו הזמן פופולארית ביותר."


רינת שחם – כרמן כחול לבן
רינת שחם, ילידת חיפה, היא אחת מזמרות המצו-סופרן המובילות בעולם כיום וביצעה כבר את תפקיד כרמן בצלחה מסחררת במספר רב של הפקות. שחם אומרת כי "כרמן זו אני. כרמן מבחינתי משתנה מהפקה להפקה, מיום ליום, בדיוק כפי שאני משתנה מיום ליום. זה לא משהו קבוע. היא משתנה לפי הטנור ששר את ז'וזה מולי, היא משתנה לפי התפאורה והתלבושות שלי, לפי הטמפו של המנצח. לי כמובן יש רעיון כללי על הדמות אבל מדובר ביצור נושם וחי. כרמן היא אישה שאין בה פחד, אישה אמיצה שלא מוכנה לקבל דברים כמות שהם. זו אישה עם תוכניות גבריות של נהנתנות, של לחיות את הרגע בלי לעשות חשבון. היא אישה מאוד כנה וישרה שתמיד עומדת במילה שלה. כי מילה של כרמן זו מילה. אבל היא לא מבטיחה את עצמה, היא לא מבטיחה את מה שהיא לא יכולה לקיים. היא נולדה לחיות בחופש אבסולוטי. לכרמן שלי יש אומץ, כוח, מן חוזק פנימי וחוצפה וכמובן יצר ותשוקה, כל התכונות הישראליות שיש לנו בארץ ושבעולם לא כל כך קל למצוא אותן."
על כרמן של שחם נאמר כי "רינת שחם היא סנסציה. מהרגע בו היא מגיעה לקדמת הבמה, היא כובשת את הבמה וכל מי שנמצא עליה... הקול שלה הוא המשך טבעי של הגוף שלה והנשמה שלה, והשפה שלה וכל זה תופש אותך בחוזקה."

ניל שיקוף – מגדולי הטנורים בימינו
ניל שיקוף היהודי-האמריקאי הוא אחד מגדולי זמרי הטנור בעולם כיום ובהפקה זו של כרמן יערוך את הופעת הבכורה שלו באופרה הישראלית בתפקיד דון ז'וזה. "אני אוהב את ז'וזה כי הוא דמות שנשברת דרך האופרה. הוא מתחיל כקדוש, יש לו את הקשר עם מיכאלה כמובן שהיא העלמה השכנה, יחסים טהורים ותמימים ואז הוא נסחף בקסם של האישה הבוגדנית המוציאה ממנו את יכולת החשיבה הרציונאלית וההתפתחות הזאת, ההתנהגות הפסיכית בתמונת הסיום זה מאוד מעניין אותי. האריה של ז'וזה היא כמו שיר חזנות ביום כיפור וכולם מחכים לזה ויש לחץ אדיר של הרגע אבל הכיף האמיתי הוא במערכה השלישית כי שם אתה יכול להיות מעבר לעצמך. אם אתה במצב קולי טוב אתה יכול להפסיק לחשוש ולשמור על הקול לא איכפת לך אתה פשוט זורם עם זה. ולי לא איכפת כי אני יודע שתמונת הסיום כה חזקה מבחינה רגשית שאני יכול להסתדר שם גם אם הקול לא במצב של 100%. אני אוהב את זה, אני נהנה מזה."


גלגוליה של כרמן
האופרה כרמן מבוססת על נובלה מאת פרוספר מרימה ועוסקת בסיפור של אהבה ותשוקה בו החייל דון ז'וזה מתפתה לתת לכרמן הצוענייה החופשית לברוח ממאסר. לאחר שז'וזה מסיים לרצות את עונש המאסר שלו בשל שנתן לכרמן לברוח, הוא מצטרף אליה ולחבריה הצוענים והמבריחים. אך כאשר כרמן מתאהבת בלוחם השוורים אסקמיו ומואסת בז'וזה ורוצה לסיים את הרומאן ביניהם הוא מסרב ובפרץ של קנאה רוצח את כרמן המעדיפה למות חופשייה מאשר להישאר לחיות כשהיא נמצאת עם גבר שהיא אינה אוהבת עוד. פרט לאופרה הנפלאה של ביזה סיפורה של כרמן כבר את עולם המחול ואת המסך הכסף באינספור גרסאות נוספות. בשנת 1916 הסריט צ'רלי צ'פלין בורלסקה זעירה על נושא כרמן. שנה לפני כן כבר יצר הבמאי הנודע ססיל בי. דה מיל סרט אילם על כרמן כשבתפקיד הראשי זמרת האופרה הנודעת ג'רלדין פראר ובשנת 1948 יצא סרט כרמן נוסף עם ריטה הייורת' בדמות כרמן וגלן פורד כגבר הנופל ברשתה, אך הפעם ללא המוסיקה של ביזה. בשנת 1943 יצר אוסקר המרשטיין (צלילי המוסיקה, המלך ואני) את המחזה המוסיקלי כרמן ג'ונס. בגרסא זו עיבד המרשטיין את המוסיקה המקורית של ביזה באופן כבד למדי, כפי שהיה מקובל בברודווי ועם נטייה בולטת לאלמנטים של ג'אז, ושינה את הטקסט לסלנג האנגלי של התקופה. גם הסיפור עבר מספרד של ביזה לאמריקה של תקופת מלחמת העולם השנייה. ב- 1955 הסריט אוטו פרמינגר את כרמן ג'ונס עם דורותי דנדריג' והרי בלפונטה בתפקידים הראשיים. אך השניים רק שיחקו והותירו את הזמרה לאחרים. במקומה של דנדריג' שרה זמרת אופרה צעירה בראשית הקריירה שלה, מרלין הורן. סרט כרמן נוסף הגיע לאקרנים ב- 1983. סרטו של הבמאי הספרדי קרלוס סאורה והכוריאוגרף אנתוניו גאדס,


סולני אופרה בינלאומיים בדרמת המתח של פוצ'יני
את תפקיד כרמן בהפקה זו תבצע, בנוסף לרינת שחם, זמרת המצו-סופרן הגאורגית תיאה דמורשווילי (אזוצ'נה בטרובדור באופרה הישראלית). את תפקיד דון ז'וזה ישירו פרט לניל שיקוף זמר הטנור הדרום אפריקאי דוואלד פון סולמס בהופעת הבכורה שלו באופרה הישראלית וכן זמר הטנור הישראלי יותם כהן שכבר ביצע תפקידים ראשיים רבים באופרה הישראלית ולאחרונה את פינקרטון במאדאם בטרפליי. בתפקיד הטוראדור אסקמיו יופיעו זמר הבריטון האוסטרי יוזף וגנר (לורד סידני במסע לריימס באופרה הישראלית) וזמר הבריטון הפולני מיקולאי זלסינסקי (דון קרלו בכוחו של גורל באופרה הישראלית). בתפקיד מיכאלה תופענה לסירוגין זמרת הסופרן האיטלקיה סרינה פרנוקיה בהופעתה הראשונה באופרה הישראלית וזמרת הסופרן הישראלית נעה דנון שכבר שרה מספר תפקידים בהפקות האופרה. כמו כן ישתתפו בהפקה זמרי האופרה הישראלית הילה בג'יו, אירה ברטמן, רחל פרנקל, ברכה קול, ולדימיר בראון, יוסף ארידן, נח בריגר וזמרים נוספים.
לצד מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של ישי שטקלר תופיע בהפקה גם מקהלת בת קול הצעירה.
על התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ינצח בהפקה זו המנצח הצרפתי יהודי עמנואל ז'ואל- הורנק (שכבר ניצח על ורתר ועל מאדאם בטרפליי באופרה הישראלית). על חלק מן ההצגות ינצח ישי שטקלר.
כמו כן משתתפת בהפקה להקת המחול של נטע שיזף כאשר שיזף עצמה מופיעה בתפקיד הרקדנית הסולנית הראשית במערכה השנייה של האופרה.


 

עבור לתוכן העמוד