עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

לה בוהם של זפרילי באופרה הישראלית

לה בוהם של זפרילי באופרה הישראלית
קרי לין וילסון מנצחת על הפקת ענק
למעלה מ-400 משתתפים
בסיפור האהבה האופראי האולטימטיבי והאהוב מכולם
לאור הביקוש נוסף מופע ללה בוהם ‏ביום א' ה-5.4.09


האופרה הישראלית מעלה את ההפקה הגרנדיוזיות של פרנקו זפירלי לאופרה האהובה של פוצ'יני – לה בוהם, הפקת ענק בהשתתפות מאות אמנים על הבמה. המנצחת הקנדית קרי לין וליסון, מחשובות במנצחות האופרה בעולם כיום, מגיעה לראשונה לאופרה הישראלית ותנצח על צוות זמרים בינלאומי צעיר בראשותו של הבריטון הישראלי בועז דניאל.

ההצגה הראשונה ב-20 במרס 2009 בבית האופרה. האופרה תבוצע בשפה האיטלקית עם כיתוביות בשפה העברית ובשפה האנגלית.

לה בוהם – סיפור האהבה הגדול מכולם
האופרה לה בוהם הוצגה לראשונה ב- 1 בפברואר 1896 בתאטרו רג'יו בטורינו, איטליה כשעל דוכן המנצחים עומד ארטורו טוסקניני. האופרה מבוססת על רומן מאת אנרי מורז'ה (1822 - 1861), סופר צעיר אשר חי חיים בוהמיים ברובע הלטיני בפריס. הרומן שלו, "תמונות מחיי הבוהמיים", הודפס בהמשכים בין השנים 1847-9 והיה פופולארי ביותר. בשנת 1850 הוא אף הומחז והועלה על הבמה.
בשנת 1892 החל איליקה לכתוב את הליברית ללה בוהם לבדו ורק מאוחר יותר הצטרף גם ג'אקוזה למשימה, אך שיתוף הפעולה ביניהם היה סוער למדי. גם תהליך ההלחנה לא היה מהיר או פשוט במיוחד. למעשה פוצ'יני סיים את הלחנת האופרה רק בדצמבר 1895. המלחין עצמו אמר כי "סבלתי במשך שלוש שנים ארוכות עם לה בוהם והיו אלו שנים של ייאוש מוחלט של המוח והנשמה, עינויים וייסורים נפשיים. למעשה הרגשתי כאילו צלבו אותי. אבל אל תבין אותי לא נכון. הרעיונות זרמו להם בקלות רבה אבל לסדר אותם בצורה הנכונה - - הצורה שתוביל להצלחה -- זו היתה עבורי משימה ענקית. המערכה הרביעית גרמה לי לסבל הרב ביותר - רציתי כי מותה של מימי יפגע במיתרי הלב אבל ללא יותר מדי דרמה בתזמורת. במשך ימים התלבטתי לגבי סצנה זו ולאחר מחשבות רבות החלטתי כי אקורדים מתמשכים יכינו את הקהל בצורה הטובה ביותר לייאושו קורע הלב של רודולפו. אני מבטיח לך כי אף צופה באולם האופרה לעולם לא יתרגש מתמונה זו כמו שאני התרגשתי עת כתבי את התווים האחרונים של לה בוהם. אני נשברתי ובכיתי כמו תינוק, הצער שלי היה חזק בצורה בלתי רגילה."
האופרה לה בוהם מספרת את סיפורם של ארבע אמנים צעירים ודלפונים, רודולפו הסופר, מרצ'לו הצייר, שונאר המוסיקאי וקולין הפילוסוף, החיים יחדיו בעליית גם רעועה בפריס. מימי, שכנתם הצעירה והחולה בשחפת, מתאהבת ברודולפו, אך בחורף הקר נפרדת ממנו כדי למצוא בית חם יותר לגור בו, אבל שבה אליו באבי כדי למות בזרועותיו. במקביל לסיפור האהבה הזה פורחת לא אהבה סוערת וקולנית בהרבה בין מרצ'לו לבין מוזטה, שאינה מסוגלת לשכוח את מרצ'לו גם כאשר היא בוחרת לה לעתים מאהבים עשירים יותר כדי לחדש את המבחר שמלתחת הבגדים שלה. 
פוצ'יני עצמו הורה לאיליקה, שחיבר את הליברית "ליצור את התמונה הראשונה לפי התיאור שלי של החדר העלוב שבו גרתי כאשר הייתי סטודנט בקונסרבטוריון של מילנו. ובכל פעם שאני שומע את לה בוהם אני שב ורואה בדמיוני את אותו מראה עגמומי - אותן ארובות מטונפות וכל הזוהמה שהיתה  הרעל של ימי בחרותי."

פוצ'יני – מלחין האופרות הפופולארי ביותר
ג'אקומו פוצ'יני (1858 – 1924), כמו רוב מלחיני המאות ה- 18 וה- 19, ואולי מבחינות מסוימות אף יותר מרובם, נהג לכתוב עם מחשבה אחת בלבד במוחו --  הקופה. הוא הלחין כשבראשו רעיונות ברורים ביותר לגבי הקהל וטעמו. הוא הלחין מתוך מטרה אחת ויחידה - ליצור להיטים גדולים ושוברי קופות. הוא האמין שזכות הקיום של אופרה, של כל אופרה, היא אך ורק כאשר הקהל אוהב אותה. הוא היה איש התיאטרון, הוא תמיד היה מעורב בתהליך היצירה של הליבריות לאופרות שלו, והוא מעולם לא היה מרוצה עד אשר הקהל חיבק ואימץ את יצירותיו בכל ליבו.
פוצ'יני חיבר תריסר אופרות ושמות שבע מהן נושאים את שם הגיבורה הראשית באותה אופרה. רוב הגיבורות של פוצ'יני דומות האחת לרעותה: אלו הן נשים צעירות ויפות, האוהבות בכל ליבן. ודומה כי על האהבה הכנה שלהן מענישן פוצ'יני בחומרה: הגיבורות שלו תמיד מתות בסוף האופרה. טוסקה, זמרת האופרה הרומאית, אוהבת את הצייר קוורדוסי ואפילו מוכנה להרוג למענו, אך ללא הועיל. בסופה של האופרה קופצת טוסקה אל מותה.  וכך גם צ'ו צ'ו סן, הגיישה הזעירה והצעירה מנגסקי הידועה בשם מאדאם בטרפליי, ליו, המשרתת באופרה טורנדוט, אנג'ליקה בנזירה אנג'ליקה, מנון לסקו ומימי בלה בוהם מוצאות את מותן עם רדת המסך. נראה כי פוצ'יני נהנה לסיים כל אופרה בסצינת מוות מרגשת. מדוע נגזר על רוב הגיבורות של פוצ'יני למות? מדוע אין מימי ורודולפו יכולים לחיות באושר ועושר עד עצם היום הזה. לשאלה זו אין כל תשובה.
פוצ'יני נהג להלחין בלילות. את ימיו הוא הקדיש לתחביבים נעימים יותר כמו צייד ושייט. הוא אמר פעם בראיון כי "מוצרט וסליירי יכלו להלחין תוך כדי רעש, המולה ומצהלות אבל אני אינני יכול לעשות כן. אני חייב להיות לבדי מבלי שאיש יפריע לי. פעם הכומר של הכפר הקרוב הפריע לי לאחר שעבדתי במרץ במשך חמישה שבועות על לה בוהם. הוא פרץ אל תוך הבדידות שלי כיוון שחשש שיש להציל את נשמתי. אבל אני מבטיח לך כי יותר הוא לא יעשה זאת. אמרתי לו: 'אם תעז להפריע לי עוד פעם אחת בשעה שאני מלחין, אני נשבע לך שאני אעזוב את הכנסייה הקתולית ואהפוך לפרוטסטנטי.' ידעתי מהשיחות שלו עמי שהוא חשב שדבר נורא יותר לא יוכל לקרות לי. מעבר לזה הוספתי ואמרתי כי 'ישנן דרכים נוספות לשוחח עם האל מעבר להיות נוכח במיסה ובווידוי. כאשר אני מלחין אני חש שהאל קרוב אלי וכי הוא מאשר את מה שאני עושה.' הבחור נראה המום ביותר ואני בקושי הצלחתי להתאפק מלצחוק לו בפרצוף. הוא עשה את הסימן של הצלב בכעס רב כשהוא צועק, 'אני עושה את סימן הצלב בכדי להוציא את השד אשר כפה עליך לומר זאת!'"

פרנקו זפירלי – גדול במאי האופרה בכל הזמנים
פרנקו זפירלי הוא אחד מבמאי האופרה החשובים והמפורסמים ביותר בעולם אשר הפקותיו מוצגות באופן קבוע על במות האופרה החשובות ביותר בכל העולם מהמטרופוליטן בניו יורק עד ללה סקאלה במילנו. כל הפקותיו של זפירלי הן קלאסיות באופיין כשהוא מסרב להיסחף להפקות המודרניות המקובלות בעולם האופרה. "מספר אופרות יכולות לעמוד בזה ואחרות לא, אבל בסך-הכל זה הפך לתרגיל בעקרות. בדרך-כלל הפקות אלו הן אך ורק תרגילים שמשרתים את היהירות של הבמאי ואין להן כל קשר להבנת המוסיקה או העלילה. אולי במקום להרוס יצירות מופת של אחרים עדיף שבמאים אלו ינסו פעם לכתוב יצירה משלהם," אומר זפירלי שלמרות גילו המופלג ממשיך לביים באופן רצוף. "אני זקן והטרגדיה של זקנים היא המלנכוליה האופפת אותך בסיום כל פרוייקט. אתה נקשר לכל דבר שאתה עושה ועם סיומו יש תחושה של טרגדיה המלווה בסימן שאלה נורא לגבי העתיד. אינני יכול להרשות לעצמי טרגדיות כאלו ולכן אני מתכנן אינספור פרוייקטים. אני שמח רק כשאני עובד, העבודה פשוט דוחה את המוות."

קרי לין וילסון – אישה תמירה על דוכן המנצחים
קרי לין וילסון, המנצחת הקנדית הצעירה הכובשת את עולם האופרה כיום, מנצחת בקביעות בכל בתי האופרה החשובים בעולם. "בהמון מקומות בהם ניצחתי הייתי האישה הראשונה שניצחה שם כך שזה כבר לא ממש מיוחד. כיוון שגם אם מדברים על זה קצת לפני בואי, ברגע שאני מתחילה לנצח ולעשות מוסיקה כולם שוכחים שאני אישה וכולם מתרכזים באמנות."
היא גדלה בבית מוסיקלי. "אבי ניגן בכינור והיה המנצח של תזמורת הנוער בויניפג. במשפחתי כולם מוסיקאים. אני תמיד הייתי בסביבה כשאבי ניצח והבטתי מהצד וניצחתי לי. בעצם התחלתי את לימודי המוסיקה שלי כבר בגיל שלוש." והיא מוסיפה ואומרת כי "רק כשהגעתי לניו יורק, לג'וליארד, הבנתי עד כמה החיים בויניפג תרמו לי. זו היתה עיר מלאה באמנות וכל החיים שלי היו מלאים באמנות. אבל לא רק באמנות. קנדה היא מדינה של ספורט חורף ואני עסקתי בהחלקה מהירה על הקרח שנים רבות וגם התעמלתי. רציתי הכל אבל היה לי כל הזמן ברור שרק מוסיקה באמת תמלא את החיים שלי. בעצם כבר מגיל מאוד צעיר ידעתי שאהיה מנצחת, אבל לצד הניצוח אני נהנית לקרוא, אני אוהבת אמנות, ספרות, שפות ובמיוחד היסטוריה רוסית. וכשאני רוצה להירגע אני קופצת לבריכה, כי אני שחיינית כפייתית."

סולני אופרה בינלאומיים וישראלים צעירים בסיפור האהבה המרגש מכולם
זמרת הסופרן האמריקאית אדינה ארון (פיורדיליג'י בכך עושות כולן באופרה הישראלית) שהופיעה בהפקות רבות של פרנקו זפירלי תגלם את מימי, רוקמת התחרה הצעירה המתאהבת בשכנה רודולפו ובסופו של דבר נכנעת למחלת השחפת ממנה היא סובלת ומתה בזרועותיו. כן תגלם תפקיד זה זמרת הסופרן אירה ברטמן, מהסולניות הבכירות של האופרה הישראלית שכבר גילמה בהצלחה רבה את התפקדי הראשי בנזירה אנג'ליקה מאת פוצ'יני וברוסלקה מאת דבוז'ק ועוד תפקידים רבים באופרה הישראלית. בתפקיד רודלופו יופיעו לסירוגין שניזמרי טנור צעירים המופיעים באופן קבוע בבתי האופרה החשובים בעולם - הטנור הרומני מריוס ברנסיו (נמורינו בשיקוי האהבה ולנסקי ביבגני אונייגין באופרה הישראלית) והטנור האמריקאי סקוט פייפר (אלפרדו בלה טרוויאטה בפארק באופרה הישראלית). בתפקיד מרצ'לו, חברו הטוב של רודולפו, יופיע זמר הבריטון הישראלי בועז דניאל (רודריגו בדון קרלו באופרה הישראלית) שהוא אחד מזמרי הבריטון המובילים באופרה הממלכתית של וינה ומופיע בקביעות בבתי האופרה המובילים באולם. דניאל הקליט לא מזמן את התפקיד הזה בהקלטה היוקרתית של חברת דויטשה גרמופון עם אנה נטרבקו ורולנדו וילזון בתפקידים הראשיים. במספר הופעות יבצע את תפקיד מרצ'לו הבריטון האיטלקי דומניקו בלצאני שיישר בהצגות האחרות את תפקיד שונאר, תפקיד אותו יגלם גם נח בריגר הישראלי. בתפקיד מוזטה, חברתו ההפכפכה של מרצ'לו, תופענה זמרת הסופרן האמריקאית הצעירה אניה מטנוביץ' בהופעתה הראשונה באופרה הישראלית וזמרת הסופרת הישראלית מירלה גרדינרו (הלנה מטרויה במפיסטופלה זה עתה). בתפקיד קולין, הפילוסוף הבוהמייני, יופיע זמר הבריטון הבכיר של האופרה הישראלית – ולדימיר בראון. כן משתתפים בהפקה סמי בכר וסורין סמיליאן. לצד תזמורת האופרה, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון תופענה גם מקהלת האופרה הישראלית (בניצוחו של ישי שטקלר), המקהלה הפילהרמונית תל אביב (בניצוחו של לאונטי וולף) ומקהלת העפרוני הצעירה (בניצוחה של יסמין יצחק).   

עבור לתוכן העמוד