עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

החודש באופרה: 'לה גאזטה' – ראיון עם זמרת הסופרן שירי הרשקוביץ

בר ניווט לשוניות
...החופש שהאופרות הקומיות של רוסיני מעניקות לי

החודש באופרה: לה גאזטה – ראיון עם זמרת הסופרן שירי הרשקוביץ
החודש תעלה באופרה הישראלית הפקה מקורית ומרעננת של האופרה לה גאזטה מאת רוסיני - אופרה נפוליטנית קומית שנכתבה בדיוק לפני 200 שנה, ונשכחה מעט לאחר מותו.
בשנים האחרונות כחלק מגילוי מחדש של אופרות פחות מוכרות של רוסיני, גם לה גאזטה זכתה לעדנה מחודשת. העניין באופרה המשעשעת התעצם, בין היתר, בעקבות גילוי מפתיע של אנסמבל אבוד – קווינטט- שרוסיני כתב לאופרה.
כתב היד המקורי של הקווינטט נמצא לגמרי במקרה בספריה באיטליה ובית האופרה של ליאז' בבלגיה היה הראשון להרים את הכפפה כאשר שילב את הקווינטט כחלק מהפקה מקצועית של לה גאזטה ב 2014. ההפקה הצבעונית והמסוגננת הזו, היא שתעלה באופרה הישראלית החודש בכיכובה של זמרת הסופרן הישראלית שירי הרשקוביץ בתפקיד ליזטה.

ליזטה היא בתו של דון פומפוניו הנפוח והשאפתן שחותר להשיא אותה לגבר עשיר על ידי פרסום מודעת היכרות בעיתון המקומי. ליזטה, מובכת עד מאד מהתנהגותו של אביה, מאוהבת בכלל בפיליפו והשניים עושים כל שביכולתם כדי לסכל את תכניתו של האב ולהינשא זה לזו. בסיפור מעורב זוג צעיר נוסף ושלל דמויות קומיות אחרות – כיאה למסורת האופראית של רוסיני.
לקראת ההפקה החדשה של לה גאזטה שוחחנו עם ליזטה, הלא היא הסופרן שירי הרשקוביץ:

 

התפקיד של ליזטה, בדומה לרבות מהגיבורות של רוסיני, הוא תפקיד וירטואוזי ומאתגר מאד מבחינה טכנית. מה מאפיין את הכתיבה של רוסיני לפרימה דונה שלו וכיצד את מתכוננת לביצוע תפקיד מסוג זה?
בהמשך למסורת שיצר רוסיני באופרות שלו, גם בלה גאזטה הוא כותב לפרוטגוניסטית שלו מוסיקה שמאופיינת בקולרטורות וירטואוזיות ומהירות, קווים עשירים בצלילים גבוהים ומבע מוסיקלי חצוף ומבריק. האופי המוסיקלי הזה נוכח כבר באריה הראשונה של ליזטה בה היא מציגה את עצמה וממשיך לכל אורך האופרה בדואטים ובאנסמבלים.
הנועזות המוסיקלית משלימה את הטקסט, לדוגמא באריה הראשונה, כאשר ליזטה מעידה על עצמה שהיא קפריזית, קלת דעת ופזרנית.התחלתי לעבוד על התפקיד של ליזטה לפני כתשעה חודשים. לאחר למידה מעמיקה של הטקסט והמוסיקה החלה העבודה הטכנית – "להכניס את התפקיד לקול ולגוף".
במיקרו - אני עובדת על כל צליל על מנת למצוא את ההפקה הקולית הכי משוחררת ובריאה. במקרו - מתקיימת עבודה על בניית הסיבולת לשיר את התפקיד במלואו. כתיבת קישוטים גם היא פן מהותי ומאתגר בהכנת אופרה של רוסיני. הכתיבה לוקחת בחשבון שהמבצע יוסיף קישוטים ושינויים משלו, אפילו מאולתרים. הקישוטים מתהווים ומשתנים כל הזמן, בהתאם ליכולת ולטעם של המבצע ובמסגרת הסגנונית כמובן. בניית הדמות מבחינה דרמטית וקומית מתרחשת בעיקר בזמן החזרות ואני נהנית מאד מהחופש שהאופרות הקומיות של רוסיני מעניקות לי לעשות דברים מפתיעים ואפילו מעוררי גיחוך על הבמה. 

 

האם זהו התפקיד הגדול ביותר ששרת על במת האופרה הישראלית?
ליזטה הוא בהחלט אחד התפקידים הגדולים ששרתי על במת האופרה הישראלית, לצד נורינה באופרה דון פסקאולה שגם היה תפקיד מרכזי ומופלא. גם תפקידים "קטנים" יותר ששרתי על הבמה הזו היו מאתגרים ומספקים בהתאם לאתגר המוסיקלי והבימתי שהיה כרוך בהם.

 

כפי שהיה מקובל בתקופתו של רוסיני, המוסיקה נשארת מבריקה וקלילה גם בסצנת ה"רציניות" יותר באופרה. איך בכל זאת ניתן ליצור עומק רגשי ודרמטי לדמות במסגרת המגבלה הזו?
אני תמיד מנסה למצוא את הקשר הרגשי בין הטקסט והסבטקסט לכתיבה המוסיקלית. המטרה היא להשתמש בחומרים המוסיקליים בדרכים שונות ומגוונות כדי לבטא את הלך הרוח של הדמות. לדוגמא, בדואט בין ליזטה לדון פומפוניו במערכה הראשונה: ליזטה כרגע ראתה את אהובה פיליפו מתנשק עם אישה אחרת והיא רותחת מזעם ופגועה עד עמקי נשמתה.
במקביל, היא כועסת על אביה שלא מרשה לה להינשא לפיליפו. פומפוניו וליזטה פוצחים בדואט מהיר וקולרטורי. בדואט זה אני משתמשת בקולרטורות המהירות על מנת להטיח באבי את הכעס, הבוז והכאב שמציפים אותי.

 

ליזטה ואביה דון פומפוניו- רוסיני

 

את הזמרת הישראלית היחידה בהפקה שתעלה כאן החודש, והחזרות לאופרה התקיימו בבית האופרה בליאז'. איך הרגשת להיות הישראלית היחידה בהפקה?
תקופת החזרות בבלגיה הייתה נפלאה ומיוחדת! ההפקה הזו עלתה בליאג' לראשונה לפני כשנתיים ומרבית המשתתפים היו בהפקה המקורית, כך שחששתי מעט להיות ה"טירונית" היחידה. כבר בחזרה הראשונה החששות התפוגגו כאשר קיבלו אותי בזרועות פתוחות ובחיבוקים. בימים הראשונים של החזרות נוצר קשר קסום ומיוחד בין חברי הצוות – המנצח יאן שולץ, הבמאי סטפנו מאצוניס, הסולנים, המקהלה ואנשי ההפקה. הזמרים מפרגנים אחד לשני והמנצח והבמאי עובדים יחד בצורה מעוררת השראה - כולנו התקרבנו מאוד. הרגשתי ממש כבת בית בליאז'. ביום האחרון של החזרות הבמאי הזמין את כולנו לארוחת ערב מפנקת בביתו – זו הייתה מחווה

מרגשת מאוד. אני מחכה שהם יגיעו לארץ ואזמין אותם לארוחת ערב בביתי!

 

השתתפת כבר במספר הפקות מקצועיות באופרה הישראלית ובבתי אופרה בעולם.
האם יש הבדל בין האופן בו מתנהלת הפקה מקצועית בארץ לעומת חו"ל?
לכל בית אופרה יש את האופי שלו, עם זאת תהליך העבודה המעשי (לוגיסטיקה, לוח זמנים של חזרות וכ"ו) הוא די דומה ברוב בתי האופרה בהם יצא לי לעבוד. אני מרגישה שמה שעושה את ההבדל הוא האנשים איתם אתה עובד – המנצח, הבמאי והסולנים. הם אלה שיעצבו את תהליך העבודה ואת ההבדלים בין הפקה להפקה. באופן טבעי יש אנשים נוצר איתם חיבור מיידי נפלא, ויש כאלה שפחות. כשנוצר חיבור כזה ואמון עם הצוות האומנותי, אני חופשייה יותר ליצור, להביע

את עצמי ולשיר – וזה מה שהופך הפקה למוצלחת במיוחד מבחינתי.

 

כיצד היית מתארת את הקונספט הוויזואלי והדרמטי של ההפקה הזו של לה גאזטה?
כשראיתי את התפאורה והתלבושות בפעם הראשונה בחזרות בליאז', המילה הראשונה שקפצה לראשי הייתה – קומיקס. נראה כאילו הבמאי ומעצב התלבושות הכניסו את דמויות הגאזטה לקומיקס אחד גדול וציירו אותם בצורה הכי אייקונית ותיאטרלית שיכולה להיות. התלבושות צבעוניות מאד ומשקפות את אופייה של כל דמות. הקונספט הדרמטי נאמן לאופרה בופה שרוסיני

כתב – קומדיה איטלקית קלאסית.

 

האם את מתחברת לדמותה של ליזטה?
אני מאוד אוהבת דמויות תוססות וקומיות. יש בי צד שמאוד מתחבר לליזטה, ועם זאת האופי שלי במציאות די שונה משלה. אני מתחברת לנאמנות שלה, להתעקשות שלה על אהבת אמת ולשמחת החיים שלה. דרך ליזטה אני יכולה להביא לידי ביטוי צדדים באישיות שלי שפחות בולטים בחיי היומיום – היא עושה מה שהיא רוצה בלי יותר מדי חשבונות: היא חצופה, הכל סובב סביבה והיא בזבזנית וקלילה. כפי שתראו על הבמה, אני נהנית להיות בלונדינית לערב אחד!

 

כיצד היית מגיבה אילו אביך היה מפרסם עבורך הודעת היכרות באינטרנט?
הייתי משנה את שמי בתעודת הזהות ונעלמת מהמרחב האינטרנטי כך שלא יוכלו למצוא אותי לעולם!!

 

סוף בר ניווט לשוניות

בחר נושאים להדפסה

...החופש שהאופרות הקומיות של רוסיני מעניקות לי
עבור לתוכן העמוד