carmen
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    דידו ואניאס

    יום 
    תאריך 
    שעה
    בר ניווט לשוניות
    משתתפים

    דידו ואניאס
    הנרי פרסל

    הפקה חדשה

     

    סיפור אהבתם העזה של מלכת קרתגו והנסיך הטרויאני שכובש את ליבה בסערה ואז עוזב אותה למות בודדה בייאושה. הפקה חדשה וצבעונית לסיפור האהבה הנוגה שכתב ורגיליוס ולצלילי המוסיקה הכובשת של הנרי פרסל.

     

    ליברית: נחום טייט

     

     מנצח איתן שמייסר
     בימאים, כוריאוגרפים ומעצבים ססיל רוסה וג'וליין לובק
     מעצב תאורה מרק גינגולד

     

    סולנים

     

     דידו  ענת צ'רני  1.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 9.6
     טל ברגמן  2.6, 8.6, 11.6
     אניאס  עודד רייך  1.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 9.6
       יאיר פולישוק  2.6, 8.6, 11.6
     בלינדה  דניאלה סקורקה  1.6, 3.6, 6.6, 7.6, 8.6, 11.6
       טל גנור  2.6, 5.6, 9.6
     מכשפה \ מלח  גיא מנהיים  
     אישה שנייה  מורן אבולוף  1.6, 3.6, 6.6, 8.6, 11.6
       שירי הרשקוביץ  2.6, 5.6, 7.6, 9.6
     מכשפה ראשונה  טלי קצף  1.6, 2.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 8.6
       שקד סטרול  9.6, 11.6
     מכשפה שנייה  ניצן אלון  1.6, 2.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 8.6
       מאיה בקשטנסקי  9.6, 11.6
     רוח  יניב ד'אור  

     


    מקהלת האופרה הישראלית
    מנצח המקהלה: איתן שמייסר

    תזמורת בארוקדה

     

    אקרובטים: טל אשר, שי גלאור, איה דיין, יבגניה וורוביובה, שילה טולדנו, לנה יוכין, רומן לסנוב

    רקדניות: אלכסנדרה גרשמן, ליה רוז וייל

     

    משך המופע: 75 דקות ללא הפסקה

     

    השירה באנגלית
    כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית

    תרגום לעברית: חמדי כפיר

    הכנת והפעלת כתוביות: דפנה טליתמן

    עלילה

    מערכה ראשונה
    בחצר הארמון דידו
    בלינדה מנסה לעודד את דידו, אך מלכת קרתגו שרויה בצער רב. בלינדה מבינה כי מצב רוחה הירוד של מלכתה נגרם בגלל אניאס והיא מציעה כי נישואין בין דידו לאניאס יוכלו לסיים את צרותיה של ממלכת קרתגו. דידו חוששת שאהבתה תהפוך אותה לשליטה חלשה, אך בלינדה והאישה השנייה משכנעות אותה כי גם גיבורים רשאים ויכולים לאהוב. אניאס נכנס ולמרות שדידו מקבלת את פניו בקרירות, היא בסופו של דבר מתרצה ומקבלת את הצעת הנישואין שלו.

    מערכה שנייה
    תמונה ראשונה – מערת המכשפה
    המכשפה מתכננת להרוס את קרתגו ואת המלכה וקוראת לבני הלוויה שלה לעזור לה לרקום את תכניותיה הזדוניות. הרעיון שלה הוא לשלוח שד נאמן מחופש כמרקוריוס לשכנע את אניאס לעזוב את דידו ולהפליג לאיטליה. מעשה כזה, היא משוכנעת, ישבור את ליבה של דידו והיא לבטח תמות. המכשפות מחליטות ליצור סערה שתגרום לדידו והפמליה שלה לעזוב את מסע הצייד ולחזור לארמון.

    תמונה שנייה – חורש, במהלך הצייד
    דידו ואניאס עוצרים במהלך הצייד בחורש יפה. דידו שומעת רעם מרחוק ובלינדה מודיעה למשרתים כי עליהם להתכונן למצוא מחסה במהרה. כאשר כולם עוזבים, אניאס פוגש את השד המחופש של המכשפה והוא מצווה עליו, בשמו של זאוס, לעזוב מיד את קרתגו ולהפליג לאיטליה שם עליו להקים טרויה חדשה. אניאס מסכים למלא את מה שהוא משוכנע שזה מצוות האלים, אך לבו נשבר מעצם המחשבה שעליו לעזוב את דידו.

    מערכה שלישית
    תמונה ראשונה – הנמל בקרתגו
    ההכנות בעיצומן לקראת עזיבתו של הצי הטרויאני. המלחים שרים כאשר המכשפה ובנות הלוויה שלה מגיעות. הן מאושרות לראות את תכניתן יוצאת לפועל והמכשפה מתכננת את השמדתו הסופית של אניאס בשעה שיפליג לים.

    תמונה שניה  - הארמון
    דידו ובלינדה נדהמות מהיעלמותו של אניאס. דידו לא מוצעת לעצמה מנוח ובלינדה מנסה להרגיע אותה. לפתע אניאס חוזר אך דידו עדיין חוששת וחשדותיה מתאמתים כאשר הוא מספר על התכניות שלו. דידו בזה לסיבותיו של אניאס לעזוב וגם כאשר הוא מכריז שהוא יקרא תגר על האלים ויישאר בקרתגו היא דוחה אותו בגלל שבכלל העז לחשוב לעזוב אותה. דידו מבכה את גורלה המר ומתה.

    הרצאות וסיורים

    מגוון אפשרויות לכל מי שרוצה להעשיר את חוויית האופרה

     

    רוצים לדעת יותר על האופרה שאתם הולכים לראות? רוצים לגלות את הסודות שמאחורי הקלעים? רוצים לפגוש את האמנים לאחר ההופעה? האופרה הישראלית מאפשרת לכם להעצים את החוויה האופראית עם שלל אירועים לפני ואחרי ההופעה.

     

    לקראת בכורה
    אופרה זה מוסיקה. אופרה זה ליברית. אופרה זה הפקה.
    מלחין, כותב ליברית, במאי וצוות מעצבים יוצרים הפקה מרתקת אותה מבצעים מנצח וזמרים על הבמה.
    איך הופכים אופרה שנכתבה לפני מאות בשנים לרלבנטית במאה ה-21? האם דמויות האופרה של אז עדיין מרגשות גם היום?
    איך במאי ומנצח עובדים ביחד? איך יוצרים מזמרי אופרה שחקני תיאטרון?
    ובכלל איך לוקחים יצירה כתובה והופכים אותה לאירוע דרמטי-מוסיקלי מרגש במיוחד?
    תשובות לשאלות אלו ועוד רבות אחרות תמיד ניתן למצוא במפגשי לקראת בכורה באופרה הישראלית – הזדמנות חד פעמית ללמוד על ההפקה הקרובה מפי האנשים שמביאים אותה לבמה.

     

    הרצאה מקדימה
    שעה לפני כל תחילת הופעת אופרה מתקיימת באולם הרצאת מבוא בת 30 דקות. ההרצאה, המועברת על ידי נציגים מצוות האופרה, מתמקדת לעתים באופרה וברקע ההיסטורי שלה, לעתים בהיבטים המוסיקליים של היצירה, לפעמים בהפקה עצמה ומאפשר לצופים לקבל תוספת אינפורמציה לקראת הצפייה באופרה שעה קלה לפני תחילת ההופעה.
    ההרצאה מתחילה שעה לפני תחילת כל הופעת אופרה. אורך ההרצאה: 30 דקות.
    הכניסה חופשית לבעלי הכרטיס לאופרה באותו יום.

     

    סיור לפני מופע
    מה קורה מאחורי הקלעים בזמן שהקהל עוד לא מגיע לבית האופרה? איך מתכוננים להופעת הערב? מה עושים הזמרים? המנצח? הצוותים הטכניים? התכונה מאחורי הקלעים לפני הופעה תמיד רבה. זו ההזדמנות לטעום קצת מההתרגשות של לפני העלייה לבמה. חצי שעה מרוכזת במקומות שבדרך כלל הקהל אינו מגיע אליהם.
    הסיור מתחיל שעה וחצי לפני תחילת האופרה. משך הסיור: 30 דקות.
    מחיר כרטיס:  25 ₪ (מומלץ לרכוש כרטיסים מראש – כמות הכרטיסים בכל סיור מוגבלת).
    הסיורים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה. לרכישה בקופת האופרה: 03-6927777.
    ניתן להזמין סיורים לקבוצות, לפניות בנושא: sarah@israelopera.org.il 
     
    אופרה טוקבק
    ההופעה נגמרה. השעה כבר מאוחרת. ובכל זאת החוויה היתה מסעירה, מאתגרת, מרגשת. זה הזמן לפגוש את כמה מהמשתתפים במפגש בלתי פורמאלי. בוא לשמוע ולהשמיע. בואו לשאול שאלות. בואו להכיר את הסולנים מקרוב. הזדמנות יוצאת דופן להתקרב אל האמנים שריגשו אתכם זה עתה על הבמה.
    אופרה טוקבק מתקיים בתום המופע במפלס השני של אכסדרת בית האופרה. משך הטוקבק: כחצי שעה.
    הכניסה חופשית.
    הטוקבקים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה.

     

       תאריך שעה  
     לקראת בכורה 26 למאי, 2018 11:00
     הרצאה מקדימה שעה לפני כל תחילת מופע
     סיור לפני מופע  6, 7, 11 ביוני 2018 18:30
     טוקבקים 5, 6, 7, 9 ביוני 2018  מיד בתום המופע 
    הסולנים והסולניות
     

    ענת צ'רני, דידו
    מצו-סופרן, בוגרת מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    דרך שיעורי הבלט. מאז שאני זוכרת את עצמי אני שרה כל הזמן. הייתי בטוחה שכולם שרים כל הזמן בעצם. אבל רק באחד משיעורי הבלט כשהייתי בערך בת 17 ורקדנו לצלילי סטאבט מאטר של פרגולזי גיליתי שהקול שלי מסוגל ״לשיר אופרה״ כשניסיתי לחקות את הזמרות שבהקלטה. מאז אותו השיעור התחלתי להקשיב למוזיקה ווקאלית (אורטוריות) אבל התחלתי ללמוד פיתוח קול באופן רציני רק אחרי הצבא סביב גיל 22-23. עד אז לא ממש ידעתי מה זה באמת אופרה.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    מבחינתי האתגר הגדול ביותר בהפקה הוא להגיע לרמת החיבור הרגשי הכ"כ עמוק וקודר מבלי שזה יפגע לי בטכניקת השירה. אני צריכה לפעמים לעצור את הדמעות והבכי. בעיקר בסצינה האחרונה של האופרה.

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הקטע האהוב עליי באופרה מבחינת הבימוי הוא ריקוד המלחים. גיא מנהיים והאקרובטים הנפלאים עושים עבודה מדהימה! גם כל סצנת המכשפות אהובה עליי במיוחד. וכמובן שהסצנה האחרונה של האופרה מקבלת ניקוד גבוה. בקיצור - יש הרבה רגעים הכי אהובים כי זו אופרה נפלאה והבימוי מעורר השראה.

     

    טל ברגמן, דידו
    סופרן, בוגרת מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?

    בגיל 11 גיליתי שאני פשוט אוהבת לשיר. התקבלתי למקהלת בית הספר והתחלתי ללמוד פיתוח קול. הרגשתי שאני מרחפת, ככה זה כשמתאהבים. שרתי הכל - ממוסיקה ישראלית דרך מחזות זמר ועד לאופרה. לא גדלתי על אופרה וזו לא מוסיקה שהייתה אצלי בבית או בסביבה, אבל המורה שלי לימדה אותי פיתוח קול קלאסי וכך למדתי להכיר את העולם הזה ולאהוב אותו. בצבא הייתי זמרת בתזמורת צה"ל ולאחר מכן המשכתי לתואר ראשון בשירה קלאסית באוניברסיטת תל אביב. שם באמת התנסיתי לראשונה באופרה והתאהבתי בעולם הקסום הזה.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?

    היו לי כל מיני אתגרים בהפקה הזאת. אולי הגדול ביותר עבורי היה לסמוך על עצמי שאוכל לבצע תפקיד ראשי בצורה הטובה ביותר ולתת לקהל את הדמות שמגיע לו לראות על הבמה.

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?

    הקטע האהוב עליי בהפקה הוא שתי הסצנות האחרונות - הריב של דידו ואניאס והאריה של דידו שבסופה היא שמה קץ לחייה בין הגלים. הבמה מרהיבה והמוסיקה מצמררת וזה מרגש אותי שאפשר ליצור כזה קסם ואמת אנושית על במה.

     

    עודד רייך, אניאס
    בריטון, בוגר מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    למדתי פסנתר עד כיתה יב'. בכיתה י' התחלתי לשיר במקהלה של המגמה למוסיקה בכברי, ומיד הצטרפתי למקהלת בני הקיבוצים. שנה לאחר מכן ייסדתי עם 2 חברים את  אנסמבל נביאי הקוינטה, ושרנו יחד מוסיקת רנסאנס. בכיתה יב' למדתי שנה פיתוח קול, ואז בגיל 23 אחרי הצבא וטיול ארוך החלטתי להתחיל ללמוד באקדמיה למוסיקה בירושלים.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    האתגר הגדול ביותר בהפקה הוא שפת הגוף המאוד קפדנית ומדוייקת שמסגננת את הדמויות ומצבן הדרמטי. לשהות בתנוחה לנוע בצורה כזאת זה דבר שזמרים לא מורגלים אליו וזה דורש המון ריכוז ועבודה.

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הקטע האהוב עלי בהפקה הוא השילוב של האקרובטים, במיוחד התפקיד של קופידון/ספיריט (טל אשר). שעושים עבודה מדהימה ווירטואוזית, ומייצרים עולם קסום ועל אנושי ומכניסים את הקהל למרחב הפנטסטי והדמיוני שכל כך כיף להישאב אליו.

     

    יאיר פולישוק, אניאס
    בריטון, בוגר מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    אחרי לימודים במגמת מוסיקה בתיכון (כפסנתרן), ומתוך כוונה להפוך למנצח, התחלתי לשיר במקהלת מורן במקביל לשירות הצבאי. אחרי הצבא ושלוש שנים של שירת מקהלה, כשהייתי אמור להחליט מה ללמוד באקדמיה, כבר היה ברור שאלמד גם שירה וגם ניצוח.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    בהפקה שימשתי בשני תפקידים. כזמר שרתי את אניאס ושם האתגר היה בימתי/דרמתי. זוג הבימאים ביקש שפה בימתית מעט על אנושית (בשונה מאופרות של פוצ'יני, לדוגמא.) עם מחשבה שמדובר במלכים ואלים והאווירה על הבמה יותר מסוגננת ופחות אנושית. האתגר היה להכניס את הרגשות הבוערים של הדמויות למסגרת הזו שביקשו הבמאים. נדמה שהתוצאה אפקטיבית, במיוחד כשלוקחים בחשבון את האופרה המיוחדת הזו.
    בתפקידי השני שימשתי כעוזר מנצח למאסטרו שמייסר. שם חיפשנו לעזור לחלק מהזמרים שפחות מורגלים במוסיקה בארוקית, למצוא את הקישוטים, הפרייזינג וכל מה שביצוע אותנטי מבקש במוסיקה הזו.

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הקטע האהוב עלי הוא האריה של האישה השניה 'Oft she visits this loved mountain'. שם היא קוראת מעין נבואת זעם על העתיד הצפוי לאוהבים המאושרים. ובאמת מנקודה זו הכל מתחיל להתפרק.

     

     

    דניאלה סקורקה, בלינדה
    סופרן, בוגרת מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    האהבה למוסיקה הגיעה אליי מהבית, מההורים. מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי להופיע, בשירה או בריקוד. יחד עם אחי, התחלתי ללמוד פסנתר בקונסרבטוריון כרמיאל ומשם התגלגלתי למקהלת הילדות "נופר" ולשיעורי פיתוח קול, שם נחשפתי לרפרטואר השירה הקלאסית וגם קצת לאופרה. די מהר הבנתי שהרבה יותר נוח לי עם השירה על הבמה, שזה המקום בו אני הכי חופשיה להיות אני. משם המשכתי לבגרות בשירה, ואז כבר התגלגלה הדרך למחלקה הווקאלית באקדמיה למוסיקה בירושלים ולמוסיקאי מצטיין בצבא. אחרי האקדמיה חייתי שנה בברלין, ולמדתי באופן פרטי, וכשהרגשתי שהגיע הזמן לחזור ארצה, סטודיו מיתר של האופרה הישראלית הרגיש כמו הברירה הטבעית. לשמחתי התקבלתי, ומשם דרכי באופרה הישראלית התחילה ואיתה גם הזדמנויות נוספות בארץ ובחו"ל.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?

    יש כמה אתגרים בהפקה הזו. הראשון הוא הכניסה של בלינדה לבמה, שאמורה להראות כאילו הרוח מעיפה אותה מקצה אחד לשני. מסתבר שזה לא כל כך פשוט. ססיל וז'וליאן הנפלאים שמגיעים מרקע של פנטומימה אצל הגדול מכולם, מרסל מרסו, דאגו לעזור לי להעביר את התנועה הזו בצורה שתהיה משכנעת. אני עוד מתאמנת.
    אתגר נוסף הוא באריה קצרה של בלינדה, אותה אני צריכה לבצע על מן סקייטבורד אותו מזיזים לצדדים שי ורומן, שניים מהאקרובטים הנהדרים שבהפקה הזו. זה אולי האתגר הגדול ביותר. אני נמצאת ממש בעומק הבמה, כך שהשירה צריכה ממש לצלצל כדי לעבור את התזמורת, ואני נמצאת מאחורי בד שמדמה גל של ים שמסתיר חצי ממני. אני צריכה לשמור על יציבות בפלג הגוף התחתון כדי לא ליפול בזמן שמזיזים אותי, וגמישות בפלג הגוף העליון כדי לשמור על סגנוניות התנועה של הדמות. כל זה תוך מחשבה על פרזות מוזיקליות, קישוטים בארוקיים ורצונות הדמות שלי באותו הרגע.

     

      מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הקטע האהוב עליי בהפקה הוא בפתיחת המערכה השנייה. מוסיקלית, זה הרגע האהוב עליי. זה בארוק צרפתי במיטבו, עם הרמוניות שמרגשות אותי כל פעם מחדש. כולם מאושרים, רגועים ונמצאים במקום השמח שלהם. בלינדה מתחברת לטבע, למים, לטקסיות ובעיקר רואה איך דידו סוף סוף מאושרת. מנגד, יש את המוות של דידו ואחריו המוות של קופידון, ששניהם שוברי לב ומדהימים ביופיים, מוזיקלית ובימתית.

     

    טל גנור, בלינדה
    סופרן, בוגרת מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    התחלתי לשיר בגיל מאוד צעיר, הייתי במקהלה ולמדתי במגמת מוסיקה קלאסית בתלמה-ילין, זה משהו שתמיד אהבתי אבל הרגע שבו הבנתי שזה באמת מה שאני רוצה לעשות היה בשנה ב׳ באקדמיה בת״א, שרתי מכשפה ראשונה בדידו ואניאס ואני ממש זוכרת את החזרה הראשונה עם התזמורת, שישבתי שם וחשבתי שאם זה מה שאעשה כל החיים שלי אהיה מאושרת!


    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    הבימוי של ססיל וז׳וליאן מאוד תנועתי ויש המון דברים טכניים שאנחנו צריכים לעשות בזמן שאנחנו שרים, כמו לרוץ, לטפס על סלעים, לרקוד, לעוף... בעיני האתגר הוא הקואורדינציה בין השפה התנועתית, הדמות והמוזיקה. אבל זה אתגר שאני מאוד נהנית ממנו!

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    יש לי שני קטעים אהובים:
    האחד הוא באריה שלי בה אני מפצירה בדידו ואניאס ללכת בעקבות האהבה ואני צצה מתוך תפאורת הים וזזה בצורה מאוד חלקה מצד לצד- מה שהקהל לא רואה זה שאני בעצם עומדת על סקייטבורד ורומן ושי האקרובטים מסיעים אותי תוך כדי שאני שרה.
    הקטע השני הוא קינת דידו בסוף האופרה. אני לא אעשה ספוילר אבל אני חושבת שזה אחד הביצועים המרגשים שראיתי של סצנת מוות. בכל פעם שאני עולה לבמה בקטע הזה יש לי צמרמורת בכל הגוף.

     

    גיא מנהיים, מכשף הים

    טנור

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    מילדות עסקתי במוסיקה ובתיאטרון. במהלך לימודי משחק בחוג לתיאטרון הגעתי למסקנה כי באופרה אוכל לשלב מאה אחוז מוסיקה ומאה אחוז תיאטרון.


    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    הסצנה של הסירה!


    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הסצנה הראשונה שלי כמכשף!

     

     

    מורן אבולוף, אישה שנייה

    סופרן

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    זה הדבר היחידי שנשאר


    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    הכובע


    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הסוף היפיפה על כל משמעותיו - טובעת בעצמה

     

     

    שירי הרשקוביץ, אישה שנייה
    סופרן, בוגרת מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    התאהבתי במחזות זמר, ותמיד כששרתי אמרו לי:״ יש לך קול קלאסי, כדאי לך לשיר אופרה״. וכך מצאתי את עצמי פוסעת לקראת ומתאהבת בעולם העשיר, הדרמטי והקסום של האופרה.


    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    הגובה שלי הוא 1.75 מ׳ ועלי לשחק... גמד!


    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    איה האקרובטית המופלאה שמגלמת את האלה דיאנה- נאחזת בחישוק (הירח) שעולה מעלה והיא באויר - עושה פעלולים עוצרי נשימה לנגינתה הקסומה של תזמורת הבארוקדה!

     

    טלי קצף, מכשפה ראשונה
    סופרן, בוגרת מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    התחלתי לשיר במקהלת מורן בגיל 10 ואחרי הרבה שנים של פיתוח קול הגעתי לשירה אופראית.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    האתגר הגדול בהפקה היה חזרות התלייה באוויר.

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?

    הקטע האהוב עליי בהפקה הוא תמונת הסיום שובת הלב בה קופידון נעלם ונוצותיו מתפזרות בים. מלאכת מחשבת של בימאים מדהימים ויצירתיים.

     

    שקד סטרול, מכשפה ראשונה
    סופרן, חברה במיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    למדתי בתיכון לאמנויות תלמה ילין והמנצח מקהלה ישי שטקלר אמר לי אז שיש לי קול טוב וששווה לי לפתח אותו. עברתי דרך ארוכה והתקבלתי למקהלת האופרה באופרה הישראלית והתאהבתי עד מעל הראש בכל מה שקשור באופרה, ומאז אני שם :)

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    האתגר הגדול ביותר בהפקה הוא ללא ספק התלייה באוויר. בפעם הראשונה שתלו אותי לא יכולתי לזוז או לדבר מרוב פחד, בקושי פתחתי את העיניים. לאט לאט התחלתי להנות מזה יותר ויותר והיום אני כבר ממש מצטערת שנותרו לי רק עוד פעמיים לקטע המדהים הזה. זו ללא ספק אחת החוויות הכיפיות שאשא איתי לאורך כל החיים. התעופפתי באוויר באופרה הישראלית!

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הקטע האהוב עלי בהפקה של דידו ואניאס הוא ללא ספק המעבר החד בין עולם היבשה לבין עולם המכשפות בים. זהו קטע ויזואלי מדהים של סערה בים בו לאט לאט יצורי הים מתחילים לצאת ובסוף המכשף הגדול, גיא מנהיים, מתגלה כתמנון ענקי. בהמשך הקטע אנחנו המכשפות מעופפות באוויר בתור בנות ים.. קטע מיוחד וחזק גם מוסיקאלית וגם בימתית.

     

     

    ניצן אלון, מכשפה שנייה
    מצו-סופרן, בוגרת מיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    התחלתי לשיר במקהלת הילדים של הישוב כשהייתי בת 8. לאט לאט החברות עזבו, ואני נשארתי. אחרי הצבא התלבטתי מאוד אם ללמוד מוסיקה (זמרה) או רפואה. בסוף הבנתי, שבשני התחומים ארצה לעזור לאנשים להרפא ולהרגיש טוב, ושהלב שלי נמשך למוסיקה יותר. התחלתי ללמוד באקדמיה למוסיקה בירושלים, ומשם עולם האופרה רק סחף אותי לתוכו עוד ועוד.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    האתגר הגדול ביותר בהפקה בשבילי הוא סצינת הריחוף. בשביל להצליח לשיר כשאני תלויה בגובה כזה, הייתי צריכה להתגבר על פחד הגבהים שלי. היום אני יכולה להגיד שאני אפילו מצליחה להנות מזה :)

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הקטעים האהובים עלי בהפקה הם הסצנה על קרקעית הים עם המכשף, והסצנה האחרונה- אחרי אריית המוות של דידו (שהיא מדהימה בפני עצמה) יש קטע מרגש מאוד בו רואים את קופידון תלוי באוויר, תחתיו נדלקים זה אחר זה נרות, עד שבסוף הוא עולה למעלה, וכל מה שנותר ממנו הוא הנוצות שהיו על ראשו. זה הקטע המרגש ביותר בהפקה הזו בעיני- אחרי שהאהבה מתה, דידו מתה, ולבסוף, גם קופידון שמייצג את האהבה, מת.

     

      מאיה בקשטנסקי, מכשפה שנייה
    מצו-סופרן, חברה במיתר אופרה סטודיו

     

    איך התחלת לשיר אופרה?

    מגיל מאוד צעיר אהבתי מוזיקה קלאסית. אבל לעולם האופרה הגעתי בתור ילדה במקהלת בת קול, כששרתי בפליאצ'י ובטורנדוט והתאהבתי בעולם הזה :)

     

    מ ה הכי איתגר אותך בהפקה?

    ספציפית לתפקיד שלי היה אתגר מאוד גדול מכיוון שאנחנו שרות כשאנחנו באוויר, אתגר שהוא ייחודי גם באופרה.

    בזכות הבמאים מצאתי את הדרך שלי לעשות את זה וזה אפילו נחמד בסוף!

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    הקטע האהוב עליי זו קינת דידו, אי אפשר שלא להתהפנט מהמוזיקה ומהבימוי המרגש.

     

    יניב ד'אור, רוח

    קונטרה טנור

     

    איך התחלת לשיר אופרה?
    במקרה לגמרי... כשלמדתי בבית ספר יסודי ולמדתי למבחן בהיסטוריה חיפשתי איך להתרכז ואיכשהו ידי נחה על קול המוסיקה. הם נגנו איזושהי מוסיקה פוליפונית (רב קולית) ואני זוכר שהתרכזתי כל כך טוב שיום אחרי החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?
    להיות בקשר עם הגוף למרות האדרנלין הגבוה

     

    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?
    ההתמסרות הטוטאלית לדמות ולשכוח מי אתה מה אתה ולהיות המוסיקה.

     

     

    איתן שמייסר, מנצח

     

    איך הגעת לעולם האופרה?
    התחלתי כפסנתרן, בתיכון התחלתי לנגן כמלווה לזמרות שלמדו פיתוח קול וכך הגעתי לעולם האופרה. נכנסתי לסדנאות האופרה כמלווה ואז התחלתי גם ללמוד ניצוח וכבר בשנה השניה ללימודים באקדמיה הוזמנתי לנגן כאן בהפקה כפסנתרן. ב-2003 התוודעתי לראשונה אל הצ׳מבלו בפסטיבל בהולנד שהשתתפתי בו כמנצח וכמלווה וב-2005 היה הקונצרט הפומבי הראשון שלי כמנצח בפסטיבל אבו גוש. מאז 3 התחומים של כלי מקלדת, ליווי זמרים וניצוח משולבים אצלי לאורך ולרוחב כל תחום הפעילות שלי באופרה ומחוצה לה.

     

    מה הכי איתגר אותך בהפקה?

    האתגר בניצוח על אופרת בארוק הוא שהפונקציה של מנצח במאה ה17 היתה שונה בתכלית ממה שאנחנו מכירים היום. המלחין הוביל את הביצוע תוך כדי נגינה (כחלק מחטיבת הקונטינואו או ככנר הראשי) והרבה דברים קרו בפיקוחו בדרך של אלתור או החלטות אד-הוק בחזרות בלי שנרשמו בפרטיטורה. כיום מנצח על אופרת בארוק מתפקד גם כמעבד וכמפיק מוזיקלי של הביצוע, דהיינו: צריך להחליט על גודל ההרכב המלווה ומרכיבי חטיבת הקונטינואו, ל״תזמר״ חלקים שלמים שרשומים בתווי חלקי של בס ממוספר, להמציא יחד עם הזמרים ואפילו עם הנגנים בהרכב קישוטים מתאימים לסגנון שלא נכתבו בתווים ברוב המקרים, עריכה של חלקים מסוימים ועוד הרבה החלטות יצירתיות שלא ניתנות לשיקול דעת של המנצח בתקופות מאוחרות יותר, וכל זאת לפני התהליך של החזרות והביצוע בפועל.


    מהו הקטע האהוב עליך באופרה?

    היצירה כל-כך מתומצתת וכל כך נוגעת שקשה לי לבחור. בכל זאת אקח את הדואט והמקהלה fear no danger to ensue שהוא אחת המלודיות משובבות הנפש ביותר שאני מכיר או האריה עם המקהלה של בלינדה thanks to these lonesome vales שמזכיר לי מאד את שירי הלאוטה האליזבטניים .

    קטעי וידאו
    גלגולה של אגדה עתיקה

     

    בשבוע הבא תעלה באופרה הישראלית אופרת הבארוק האנגלית " דידו ואניאס " מאת פרסל. מקורו של הסיפור באגדה עתיקת יומין בת אלפי שנים, שעברה גלגולים אמנותיים רבים עד שהפכה לאופרה שהלחין פרסל, והיא אולי הגלגול האהוב והידוע ביותר שלה. את האופרה, כתב הליברטיסט נחום טייט יחד עם פרסל על פי הספר הרביעי מתוך ה"איניאדה"- פואמה אפית שנכתבה על ידי המשורר ורגיליוס בשנת 19 לפנה"ס. היצירה הספרותית הוזמנה מוורגיליוס על ידי קיסר רומא לכבוד התרחבותה של האימפריה הרומית. על פי הגרסה של ורגיליוס, אניאס עוזב את טרויה עיר הולדתו לאחר שנכבשה על ידי היוונים. הוא מפליג לים התיכון ובלב ים מבין כי האלים יעדו אותו להיות מייסדה של רומא. בדרכו לרומא הוא עובר בקרתגו שם הוא פוגש את המלכה האלמנה דידו והשניים מתאהבים. כאשר אניאס מבין כי אהבתו לדידו אינה חלק מתכנית שהאלים מייעדים לו - הוא עוזב את קרתגו, ודידו שמה קץ לחייה על המוקד מרוב צער.

     
    דמותה של דידו הופיעה לראשונה באגדה ידועה על מלכה אלמונית שעזבה את לבנון כדי לייסד עיר חדשה בשם קרתגו. אגדה זו הייתה קיימת עוד לפני האיניאדה, והמפגש שלה עם אניאס הוא פרי דמיונו של ורגיליוס. יצירת המופת של ורגיליוס היוותה השראה ליצירות תרבות מגוונות, מהאופרה "הטרויאנים" של ברליוז במאה - 19, ועד לסדרת המדע הבדיוני "בטלסטאר - גלקטיקה" בה מפקד ספינת חלל גולה ממולדתו בכדי להקים עולם חדש. לא קשה להבין את סוד קסמם של דידו ואניאס , הטרגדיה הרומנטית האולטימטיבית שמציגה שתי דמויות מורכבות: אניאס, נסיך אבוד שהופך לעבד לגורלו שלו עצמו ,גם במחיר אושרו שלו; ודידו – דמות נשית רהוטה, מלאת תשוקה ושוות ערך לחלוטין לאניאס. בדומה לאניאס, גם היא נודדת בגלות, אישה קיצונית ואובדנית, מעוררת אימה בכעס שלה, שמהווה את ראשיתה ואת סופה של הגיבורה הטראגית לאורך ההיסטוריה.

     


    באופרה לקחו פרסל וטייט את החירות לנדוד במעט מהסיפור כפי שסופר על יד ורגיליוס, והכניסו בו שינויים אשר מעצימים את הדרמה. האלים שקובעים את גורלו של אניאס הוחלפו באופרה בשלוש מכשפות שזוממות נגד דידו ואניאס ורוצות למוטט את אהבתם. שינוי מרכזי נוסף הוא אופן מותה של דידו: באופרה הגיבורה מתה משברון לב בעקבות עזיבתו של אניאס, ולא שורפת את עצמה על המוקד כפי שמסתיים הסיפור המקורי. בנוסף, בסיפור המקורי שיקוי אהבה פלאי הוא זה שגורם לשני הגיבורים להתאהב בעוד שבאופרה מדובר באהבה אנושית לחלוטין – לטוב ולרע.  פרסל וטייט ללא ספק הבינו את הפוטנציאל הגלום בסיפור האהבה של דידו ואניאס, וכתבו את האופרה מתוך כוונה ברורה לשבות את לבבות הקהל. אך זו כנראה לא הייתה הסיבה היחידה שפרסל בחר דווקא בסיפור הזה להוות את הבסיס לאופרה המוגמרת היחידה שכתב אי פעם.


    כנהוג באותם ימים האופרה יועדה להיות מבוצעת בנסיבות ובמקום ספציפיים, אך הפעם לא היה מדובר בבמה מקצועית, אלא בבית ספר לנערות בניהולו של הכוריאוגרף והרקדן ג'וסיאס פריסט. עובדה זו מסבירה אולי חלק מהשינויים שנעשו באופרה ביחס לטקסט המקורי. הגרסה של פרסל וטייט הופכת את דידו לדמות חזקה ומעניינת אף יותר מאשר בפואמה, וללא אקט ההתאבדות בסוף – היא גם דמות שיש הרבה מה ללמוד ממנה בהתחשב בערכים המוסריים שהונחלו לנשים צעירות באותה תקופה. אם כך, העלאתה של האופרה בבית הספר לנערות צעירות היתה אמורה ללמד אותן לקח חשוב על אהבה נכזבת, יחסים עם גברים והעצמה נשית.

     

     

    יחד עם זאת הפרשנויות של האופרה רק כרומן טראגי או משל מוסרי אינן היחידות. חוקרים רבים פרשו את סיבות ונסיבות כתיבתה של האופרה דווקא כאמירה פוליטית. האופרה נכתבה זמן קצר לאחר חילופי שלטון סוערים באנגליה. המלך ג'יימס השני הקתולי, הודח והוחלף על ידי וויליאם ומארי הפרוטסטנטים. על פי פרשנויות רבות, האופרה היא בעצם אלגוריה פוליטית, בה אניאס הוא המלך ויליאם ודידו היא אשתו מארי. המכשפות מייצגות זרמים דתיים שמרניים שקשרו נגד המלוכה הפרוטסטנטית החדשה. אותן קבוצות דתיות היוו מוקד לשמועות קונספירטיביות עיקשות והפכו למעין אובססיה בקרב החברה הליברלית של אנגליה באותם ימים. זו הסיבה שפרשנים רבים גורסים כי מטרתה של האופרה הייתה להזהיר את העם מפני הרס מוחלט שיגיע במידה שקנאים דתיים יזממו כנגד השלטון המאוחד של ויליאם ומארי. ניתוח נוסף מזכיר שמועות עיקשות מסוג אחר, בדבר חוסר נאמנותו של המלך ויליאם כלפי אשתו מארי. אם שמועות אלה עומדות בבסיס כתיבתה של האופרה, אזי מדובר במשל שאמור להזהיר את המלך מפני עתידה של הממלכה באם לא יישא באחריותו כלפי המלכה שלו. הנחה נוספת גורסת כי כתיבת האופרה הייתה דרכו של פרסל להראות את נאמנותו לשלטון החדש, מכיוון שקרבתו למלך המודח היתה ידועה בציבור.


    סיפור אהבה אפי, משל מוסרני או אלגוריה פוליטית – כל אל חיים יחד ביצירת אמנות שנושאת מטען תרבותי בן אלפי שנים. ככל שעוברות השנים, נוספות פרשנויות מעניינות ליצירה המופלאה של פרסל ולאחד מסיפורי האהבה הגדולים של כל הזמנים. ההפקה הקרובה באופרה הישראלית מבוימת על ידי ססיל רוסה וז'וליין לובק, שלוקחים את מימד האגדה ויוצקים לתוכו את העולם הוויזואלי והאמנותי שלהם, המלא צבע ודמיון. האופרה דידו ואניאס היא יצירה מורכבת, מרגשת וגדולה מספיק בכדי להכיל אינסוף פרשנויות, תוך הנאה אמנותית טהורה.

    סוף בר ניווט לשוניות

    בחר נושאים להדפסה

    משתתפים
    עלילה
    הרצאות וסיורים
    הסולנים והסולניות
    קטעי וידאו
    גלגולה של אגדה עתיקה
    עבור לתוכן העמוד